هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه بهروز زیندشتیتوسط : در:


نمایشگاه بهروز زیندشتی

 

نمایش آثار نقاشیخط بهروز زیندشتی با عنوان عبور در گالری سیحون.

زمان گشایش: روز جمعه 29 آذر ماه ساعت 4 الی 8 شب

نمایشگاه شنبه 30 آذر تا چهارشنبه 11 دی ماه از ساعت 11 صبح الی 7 بعد از ظهر برقرار می باشد.

توجه: گالری روزهای دوشنبه هر هفته تعطیل است.

آدرس گالری سیحون: تهران خیابان وزرا، کوچه چهارم، پلاک 11
☎ 88102422 _ 88711305

 

.

متن استیتمنت نمایشگاه:

عبور

به بهانه نمایشگاه نقاشیخط‌های بهروز زیندشتی

کیانوش معتقدی

 

بهروز زیندشتی یکی از هنرمندان جوان و فعال در زمینه نقاشیخط معاصر است، که در جریان تحولات گرایش‌های نوین «کالیگرافی مدرن ایران» در میان هم‌نسلانش جایگاه قابل تآملی دارد. او در یک دهه اخیر بی‌وقفه تلاش کرده تا روشی اختصاصی به منظور ارائه ساختارهای منحصربفرد برای سبک خاص نقاشیخط‌هایش به وجود آورد و در نهایت به زیبایی‌شناسی نوینی در کار خود دست یافته که به بهترین وجه در خدمت زبان هنری اوست.

در تجربه حاضر، او برخلاف گذشته، از نگاهی نقاشانه به چیدمان بداهه حروف و بازی‌های شکلی خط ثلث پرداخته و همین جاست که بافتاری از نوشتار را با تکیه بر خوانشی مدرنیستی از سنت سیاه‌مشق با رنگ‌آمیز‌های پویا در هم می‌آمیزد، اما در واقع او در جستجوی فرم‌ها، ترکیب‌ها و تعابیری تازه‌ از تلفیق رسانه خط است.

در مجموعه «عبور» زیندشتی با درک صحیح از ریتم و حرکت بصری،کاربست نقاشی‌های خود را بر اساس چیدمان نوشتاری بداهه و فارغ از معنی سازمان داده و به نوعی وحدت خاص ذهنی رسیده؛ او در این پویش هنرمندانه با برداشتی آزاد از سبک رنگ‌ریزی‌های جکسون پولاک (نقاشی قطر‌ه‌ای)، بدون استفاده مستقیم از قلم با ریختن لایه‌ لایه رنگ‌های درخشان و پرمایه، فرم‌هایی آزاد و رها از خط‌نگاره‌ها خلق کرده؛ رویکردی جسورانه و مبتنی بر اتفاق، که تنها در چند ثانیه خلق شده‌اند. از این جهت «آن» در کارهای تازه او نقش مهمی ایفا می‌کند.

در این نمایشگاه بهروز زیندشتی با نگاهی اکسپرسیو، ظرفیت‌های حروف و فرم‌های خوشنویسی را با بیانی تازه در قالب ده تابلو با اندازه‌هایی غیر متعارف با قشر رنگ‌هایی چشم نواز متجلی ساخته و تلاش می‌کند تا با چیدمان آزادنه خطوط رنگی، از مرزهای زیباشناختی خط عبور کند و به زبانی شخصی در کار نقاشی با خط برسد.

 .

The Passage

For Behrouz Zindashti’s Calligraphy Exhibition

By Kianoosh Motaghedi

Behrouz Zindashti is one of the young and active artists in the field of modern calligraphy, who, during the development of new trends in the modern Iranian calligraphy, has a considerable position among his generation. In the last decade, he has tried tirelessly to create an exclusive method so as to provide and present unique structures for the particular style of his calligraphy and eventually, he has achieved a novel aesthetics in his works, which best serve in his artistic language.

In the present experience, he, unlike the past, has addressed the improvised layouts of the letters and figurative gaming of Thuluth script from a painting standpoint and this is precisely here, where he interweaves the texture of writing, which is based on a modernist reading of the tradition of Siyah Mashq (Black Practice) with the dynamic colorings; however, he is in fact in search of new forms, combinations and interpretations of the integration of the media of calligraphy.

In the collection “The Passage”, due to the accurate understanding of the rhythm and visual movement, Zindashti has structured the pragmatics of his paintings on the basis of improvised written and devoid of meaning layouts and has reached a kind of specific mental unity; in this artistic movement with a free perception of Jackson Pollock’s coloring style (Drip Painting) and, with no direct use of brush, he has created unbound and unrestrained frames of pictographs by pouring layers after layers of bright and rich colors; a fairly bold and event-based approach, which is devised in a fraction of seconds. Hence, this is the very “moment” that portrays an important function in his new works.

In this exhibition, Behrouz Zindashti has manifested the capacity of letters and forms of calligraphy through an expressive perspective and new statements in the forms of ten boards with unconventional sizes and eye-catching colors and seeks to go pass the borders of aesthetics through free layouts of colored lines and reach his personalized language in calligraphy.

 

.

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.