هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

در ستایش استوری‌بردتوسط : در:


در ستایش استوری‌برد

تصویرگران حرفه‌ای برای آغاز پروسه ساخت یک کتاب تصویری برای متن سفارش داده شده، پس از طراحی شخصیت‌ها و فضاسازی، انتخاب تکنیک و پالت رنگی مورد نظرشان در تصاویر کتاب، شروع به آماده کردن پیش‌طرح‌هایی جهت نمایش و کارگردانی روایت تصویری متن می‌نمایند.

این پیش‌طرح‌ها که اسکلت و زیربنای فریم‌های نهایی کتاب خواهند بود، استوری برد نام دارد.

تهیه استوری برد یا پیش‌طرح اولیه، علاوه‌بر مشخص نمودن نحوه چیدمان عناصر و نقش پررنگ آن در روایت داستان و همچنین ترکیب فضا و شخصیت‌های اثر در کنار هم، ماکتی از محصو‌‌‌ل نهایی خواهد بود، که مدیرهنری و سفارش دهنده کار را با آنچه در انتهای پروژه با آن روبه‌رو خواهند شد آشنا می‌سازد.

اما پس از بحث چیدمان تصویری و روایت در کار و خلق شخصیت‌ها و غیره، پیش از تمرکز بر تکنیک اجرایی و جزییات، دلیل دیگر اهمیت تهیه استوری برد، نحوه توزیع متن در صفحات کتاب می‌باشد.

زمانی که تصویرگر متنی را در مراحل ابتدایی برحسب تعداد فریم‌های سفارش داده شده بودجه بندی می‌نماید، در صورتی که متن در کنار تصویر جای داشته باشد، لازم است که محل و مقدار متن مورد نظر در هر صفحه از کتاب را محاسبه نماید.

 

این امر از آن رو حائز اهمیت است که متن به عنوان یک عنصر بصری در ترکیب بندی تصویرسازی نهایی موثر است و محل و نحوه قرارگیری آن بر سایر عناصر دیداری حاضر در آن صفحات تاثیر مستقیمی دارد.

از سوی دیگر هماهنگی و همراهی متن و تصویر در هر فریم از کتاب برای مخاطب اهمیتی حیاتی دارد. از این‌ رو تصویرگر باید بداند که صفحه‌آرا با چه فونتی متن را چیدمان خواهد نمود تا فضای خالی کافی برای آن در نظر بگیرد. پس لزوم تهیه استوری برد دوچندان می شود!

درواقع آماده کردن نسخه اولیه و خطی کتاب علاوه‌بر آنکه تصویرگر را درشیوه روایت و پیوستگی تصاویر پیش از مرحله اجرای نهایی یاری می‌کند تا با تردیدهای کمتری دست به اجرای نهایی تصاویر بزند، با مشخص نمودن فضای مورد نظر برای چیدمان متن، برای طراح گرافیک نیز از جهت اتخاذ راهکار جهت جای‌گذاری متن در قسمت‌های مختلف کتاب راه‌گشا است.

تهیه استوری برد در سایر رشته‌های هنری نیز کاربرد وسیعی دارد. انیمیشن، فیلمسازی و حتی اجراهای زنده موسیقی و نمایش و…. همگی برای مشخص نمودن شیوه اجرا و چیدمان دقیق عناصر و همچنین صرفه‌جویی در زمان وهزینه‌ها برای پروژه خود استوری برد طراحی می‌نمایند.
.
بام تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

# در ستایش استوری‌برد #

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.