هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

برگر کینگتوسط : در:


برگر کینگ

«دو پادشاه، یک سرزمین، چه کسی تاج و تخت را تصاحب می‌کند؟»

برگر کینگ یک رستوران زنجیره‌ای آمریکایی همانند مک‌ دونالدز است که در بسیاری از کشورهای جهان شعبه دارد. اولین شعبه در میامی فلوریدا افتتاح شد.

این مجموعه برای افتتاح اولین مرکز فروش محصولات خود در بلژیک دست به تبلیغ عجیبی زد؛ به این ترتیب که در آگهی تبلیغاتی خود در وب‌سایت (whoistheking.be) لوگوی خود را در کنار تصویری کارتونی از پادشاه بلژیک قرار داد و از کاربران خواست بین این دو “شاه” یکی را انتخاب کنند.

در این نظرسنجی چنان‌چه کاربر ” برگر کینگ ” را به عنوان پادشاه انتخاب کند هیچ پیام دیگری نشان داده نخواهد شد اما پس از انتخاب پادشاه بلژیک “پرنس فیلیپ” با پیامی با این محتوا مواجه خواهند شد: “آیا مطمئنی؟ او کسی نیست که سیب‌زمینی برایتان سرخ کند!”

هشتگ این کمپین تبلیغاتی طی سه ساعت جزو سه ترند برتر شد.
خانواده‌ی سلطنتی بلژیک طی بیانه‌ای غیررسمی از این نگاه تجاری نسبت به مقام “شاه” ابراز نارضایتی کردند.

برگرکینگ که جو پیش آمده را خلاف هدف کمپین خود می‌پنداشت در ابتکاری دیگر اعلام کرد: “بلژیک سرزمین دو پادشاه نیست. ما کناره‌گیری می‌کنیم.” و به این ترتیب “کینگ” را از لوگوی خود حذف کرد.

این تبلیغ عجیب باعث شد در روز افتتاحیه‌ی “برگر کینگ” در بلژیک تمام محصولات تا ساعت هشت شب به فروش برسد و رکورد بهترین روز افتتاحیه را در بلژیک بشکند.

پس از این اتفاق “کینگ” به لوگوی برگر کینگ بلژیک برگشت و پادشاه بی‌رقیب این کشور مشخص شد!
.
بام گرافیک
دبیر: امیرحسین نباتی

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

 

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.