هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

هنر تعاملیتوسط : در:


نیو مدیا-هنر تعاملی-پرفورمنس-ویدیو آرت-اینستالین-

نیو مدیا

هنر تعاملی

با وجود این‌که نقاشی دیجیتال، گرافیک و انیمیشن کامپیوتری بیشترین مرز مشترک با هنرهای تجسمی را دارند اما هنر تعاملی از جذاب‌ترین بخش نیومدیا آرت به شمار می‌رود.

اگرچه اولین نمونه‌های ارائه شده در این رشته به دهه ۱۹۲۰ باز می‌گردد ولی دهه ۱۹۹۰ که فن‌آوری‌های کامپیوتری و اینترنتی با شتاب زیادی گسترش پیدا کردند را می‌توان زمان رسمی بروز و ظهور این هنر شناخت.

هنر تعاملی، تماشاچی (مخاطب) را چه بصورت حضور فیزیکی و چه بصورت مجازی در خلق اثر مشارکت می‌دهد.

برخلاف تمام انواع سنتی هنر که مخاطب را صرفا یک رویکرد سنتی ذهنی می‌شناسند و حضورش را بعد از خلق و با کنار رفتن هنرمند مهم و میسر می‌دانند.

در هنر تعاملی مخاطب با انواع روش‌ها مثل ناوبری، مونتاژ، استفاده از حجم، صدا و سایه‌ی مخاطب و حتی بهره‌گیری از سنسورهای حرکتی، صوتی و حرارتی در جریان خلق اثر (البته با هدایت هنرمند) شریک می‌شود.

در هنر تعاملی مخاطب و تکنولوژی (در همه ابعاد بی‌شمار آن) بصورتی یکنواخت ابزار هنرمند برای خلق اثر به حساب می‌آیند.

نیو مدیا-هنر تعاملی-پرفورمنس-ویدیو آرت-اینستالین-

نیو مدیا

از اواخر دهه ۱۹۹۰ به این‌طرف حتی موزه‌ها و گالری‌ها هم بطور گسترده‌ای از هنر تعاملی در فضای خود استفاده کردند.

طی ۱۰ـ ۱۵ سال گذشته، طراحان و معماران تعاملی هم در ایجاد رابطه‌های جدید در طراحی و سفارش آثار خود فعال بوده و از تکنیک‌های جالبی مبتنی بر استفاده از سنسورها مثل دوربین دیدگاه سگ، سنسور جایگزین فرد و تجزیه و تحلیل صداها بهره برده‌اند و از ابزارهایی مثل نمایش ویدئویی، ویدئو لیزر، موتورهای رباتیک و تکنولوژی عینک -دوربین‌های VR برای نمایش اطلاعات و آثارشان بهره برده‌اند.

نقاشان تعاملی زیادی هم با استفاده از المان‌ها، خطوط و رنگ‌های ارسالی مخاطبان‌شان به‌صورت آنلاین به خلق اثر پرداخته‌اند.

همان‌طور که ذکر شد، در بیشتر موارد هنر تعاملی نه تنها اثر نهایی، بلکه جریان خلق به عنوان یک اثر پویای هنری شناخته می‌شود.

 

بام نیومدیا
دبیر: ماهیار چرمچی

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

 

نیو مدیا-هنر تعاملی-پرفورمنس-ویدیو آرت-اینستالین-

نیو مدیا

نیو مدیا-هنر تعاملی-پرفورمنس-ویدیو آرت-اینستالین-

نیو مدیا

نیو مدیا-هنر تعاملی-پرفورمنس-ویدیو آرت-اینستالین-

نیو مدیا

نیو مدیا-هنر تعاملی-پرفورمنس-ویدیو آرت-اینستالین-

نیو مدیا

نیو مدیا-هنر تعاملی-پرفورمنس-ویدیو آرت-اینستالین-

نیو مدیا

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.