روث آساوا؛ رهایی از حصارها

33


روث آساوا؛ رهایی از حصارها
نوجوانیش در اردوگاه تبعیدی گذشت و شش ماه را در اصطبل زندگی کرد. در کودکی، با شروع رکود بزرگ اقتصادی در 1929، به کار در مزرعه مشغول شد. روث آساوا که بیست و چهارم ژانویه ۱۹۲۶ در کالیفرنیا در یک خانواده‌ مهاجر ژاپنی و تحت فشارهای ناشی از قوانین تبعیض‌آمیزعلیه ژاپنی‌ها متولد شده بود، در کلاس سوم، به دلیل استعدادش در هنر مورد تشویق قرار گرفت. شانزده سال داشت که پدرش توسط اف‌بی‌آی به کمپ منتقل شد و یک ماه بعد روث و دیگر اعضای خانواده دستیگر شدند. در این مقطع وقت خود را با هنرمندانی از استودیو دیزنی می‌گذراند که آ‌ن‌ها نیز بازداشت شده بودند.
سپتامبر۱۹۴۲، در میانه جنگ جهانی دوم، به اردوگاهی فرستاده شدند که توسط هشت برج مراقبت و حصارهای سیم خاردار احاطه شده بود. این امر بعدها در آثار وی تاثیر بسزایی داشت. او که در آن سال ویراستار هنری یک سالنامه‌ در دبیرستان بود، پس از دیپلم با بورسیه تحصیلی به عنوان معلم هنر در کالج معلمان ایالت میلواکی شروع به تحصیل کرد، اما در 1946 به دلیل خصومت با ژاپنی‌ها مجاز به تدریس نشد. سپس به کالج «بلک مانتین» رفت و زیر نظر هنرمندان برجسته‌ای مانند جان کیج، جوزف آلبرز و مرس کانینگهام تحصیل کرد و تحت تاثیر جامعه هنرمندان کالج تجربی و لیبرال قرار گرفت.
سپس به سانفرانسیسکو رفت و بین سال‌های 19۵۴ تا 19۶۰ آثار خود از جمله مجسمه‌، نقاشی‌ و طراحی‌هایش را در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی، در موزه هنر سانفرانسیسکو، گالری پریدوت نیویورک، موزه هنر اوکلند، موزه ویتنی و موزه هنر مدرن آمریکا به نمایش ‌گذاشت. سال 1968 به عضویت کمیسیون هنر سانفرانسیسکو در‌آمد. زندگی اجتماعی و سیاسی او با پیوستن به دیگر هنرمندان در حمایت از تغییرات اجتماعی به طور چشمگیری متحول شد و هزینه‌های کمیسیون‌ها به او آزادی مالی داد تا پروژه‌های بزرگ‌تری را طراحی کند.
‎روث آساوا به خاطر مجسمه‌های پیچیده‌اش که بر اساس فرم‌های ارگانیکِ سینوسی، شکل می‌گرفت شهرت داشت. آساوا با استفاده از سیم مفتولی، سنگ و برنز آثار لانه‌ مانندی را با الهام از تکنیک‌های بومی سبدبافیِ مکزیکی می‌ساخت. او درباره ماده کار و شیوه کارش می‌گوید: «برای ایجاد فضای سه بعدی، محصور کردن آن بدون مسدود کردن و ایجاد فضای شفاف، به مفتول و خط روی آوردم. فهمیدم اگر قرار باشد چنین فرم‌هایی را بسازم که به یکدیگر متصل و در هم تنیده می‌‌شوند، فقط باید با یک خط کار کنم زیرا که خط می‌تواند به هر جایی برسد.»
‎او بر اساس تجربه شخصی خود، یک فلسفه آموزشی را طرح می‌کند: «کودک می‌تواند چیزی در مورد رنگ، طراحی و مشاهده اشیا در طبیعت بیاموزد. اگر این کار را انجام دهد، به آگاهی بیشتری نسبت به چیزهای اطراف خود می‌رسد. هنر باعث می‌شود افراد با مهارت بیشتری در تفکر وارد هر شغلی شوند.» آساوا بر ساخت یک دبیرستان دولتیِ هنر در سانفرانسیسکو متمرکز شد که اکنون مدرسه هنر روث آساوا نام دارد. او ششم آگوست 2013 در سن 87 سالگی درگذشت. یادبود او در پارک گلدن گیت، خارج از موزه دی یانگ برگزار شد، جایی که زمان زیادی را با فرزندان خردسالش به کشیدن درختان چنار گذرانده بود.

بام پیکرسازی
نویسنده: فاطمه صفرپور

فاطمه صفرپورمشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه صفرپور

نویسنده بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.