هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

وقفهتوسط : در:


وقفه


نمایشگاه آثار فرید بیان

 

۱۵ تا ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۸
ساعت ۴ تا ۸ عصر
گالری آ / سالن آ ۱


گالری، شنبه ها تعطیل است.

 

 

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

 

“تفکر علاوه بر جریان افکار مستلزم توقف و سکون آنها نیز است،

آنجا که تفکر به ناگاه در هیات نوعی منظومه آبستن از تنش ها متوقف می شود، شوک یا تکانه ای بر آن منظومه وارد می آورد.

 

(بنیامین ، تزهای درباره فلسفه تاریخ ، تز ۱۷)

 

 

 

این وقفه ها یا پاوس ها، مکث ها و توقف هایی در جریان متوالی تصاویر و فوتیج هایی است از زمان هایی ویژه از تاریخی که اگر چه خودش گاهی زیسته من نیست ولی مدام در نهادم تکرار می شوند و هر روز بازنمایی از آن را مرور می کنم.

تصاویری که در ناخودآگاه ام تکرار و تکرار شدند و وسواس من بر عکاسی از آنها اضطراری می نمود،

موشکافی از فیلم ها که با تکثیر و تکرار خود همچون گردآبی که من در آن گرفتار بودم سیکلی از مشاهده را با نقطه تمرکزهای مختلف فراهم کرد و برایم همچون توقف منظومه ای انباشته از تنش ها بود.

پس انقلاب را به عنوان لحظه آغازین نزدیک به شروع حیاتم و دیگر لحظات تاریخی را به همین منوال مورد توقف قرار داده و خواهم داد.”

 

 

*اخبار هنرهای دیداری را در سایت پشت بام دنبال کنید.

*خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

خرید نسخه کاغذی

 

 

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.