آن خط ممکن

51

آن خط ممکن

فرامرز پیلارام از هنرمندان نوسنت‌گرا و از پایه‌گذاران جنبش سقاخانه و تالار قندریز، بیست و یکم فروردین ۱۳۱۵ متولد شد. در سال چهل و سه، کریم امامی، روزنامه نگار و منتقد هنری، نقدی برای نمایشگاهی در گالری گیلگمش، متعلق به هانیبال الخاص، نوشت و در میان چهار هنرمند اصلی جنبش سقاخانه، پیلارام را «نماینده اصلی» این جنبش معرفی کرد. فعالیت پیلارام در کنار سایر هنرمندان سقاخانه مصادف با افتتاحیه بینال‌های تهران بود. آثار پیلارام تقریباً در تمام نمایشگاه‌های مهم هنر نوگرا و نوسنت‌گرای ایران به نمایش درآمده است.

آثار پیلارام رنگ‌های آبی سلطنتی، طلای و نقره‌ای و همچنین عناصر هنرهای بومی و شمایل‌نگاری مذهبی را در بر می‌گیرد. ویژگی آثار اولیه او تکنیک متفاوت در استفاده از تمبرها و نقوش تزیینی به صورت تکراری بود. استفاده پیلارام از فرم‌های خوشنویسی در آثار بعدی وی، او را به‌عنوان چهره‌ای پیشرو در نقاشی – خوشنویسی متمایز می‌کند. او نقش مهمی در رواج و استفاده از امکانات خط و خوشنویسی، به عنوان عنصری برای خلق آثار مدرن داشته است.

پیلارام از رنگ‌هایی با فام‌های پخته و اغلب اشباع، همراه با حروف انتزاعی در ترکیب‌بندی‌های نوگرایانه استفاده کرده‌ است. او معدود هنرمندان مبتکری بود که نقاشی سنتی و خوشنویسی را به عنوان ماده خام آثار تجسمی استفاده کردند، تا حروف ظریف فارسی را به «فرم‌های بصری» تبدیل کنند. به همین دلیلی در آثار فرامرز پیلارام فرم‌های رقصنده زبان فارسی هرگز به متن خواندنی تبدیل نمی‌شوند و به عنوان عناصر بصری و تجسمی نمود دارند. علاوه بر این او با حضور در گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان، آثاری در زمینه حجم و مجسمه ارایه کرد که همچنان در نوع خود بی‌نظیرند.

بام نقاشی
نویسنده: یاسمن شاپوری
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

یاسمن شاپوریمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن شاپوری

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.