تکرار، تکرار و تکرار تا بی‌نهایت

76

تکرار، تکرار و تکرار تا بی‌نهایت

۱) رباتی در اتاقکی شیشه‌ای محصور شده و به صورت سیزیف‌وار و تکراری مایعی دور خود جمع می‌کند، اما خاصیت مایع به گونه‌ای است که روان است و جاری می‌شود و ربات بر حسب وظیفه‌ای که برایش برنامه‌ریزی شده، کاری تکراری را انجام می‌دهد.

۲) نام اثر Can’t help myself است. این اثر در سال ۲۰۱۶ توسط دو هنرمند چینی، سون یوان و پنگ یو، برای موزه گوگنهایم اجرا شد و در سال ۲۰۱۹ در بینال ونیز هم به نمایش در آمد. این دو هنرمند به پرداختن موضوعات طنز سیاه شهرت دارند و معمولاً ایده‌هایشان بحث‌برانگیز است.

۳) عده‌ای مایع پخش‌شده در سطح زمین را به خون تعبیر کرده‌اند و تفسیرهایی در مورد کشتار سال‌های ۱۹۸۹ چین، که موجب مرگ هزاران دانشجوی معترض شد، از این اثر ارایه داده‌اند و از آن به عنوان فصل خونینی از تاریخ مدرن چین یاد کرده‌اند که دولت چین سعی در پاک کردن این جریان از تاریخ خود را دارد.

۴) این اثر بازنمایی یک سیزیف عصر صنعتی و امروزی است که در مواجهه با قانون و وِیژگی فیزیکی مایع، محکوم به شکست است و مجبور است کاری تکراری را بی‌امان انجام دهد. سرگردان دور خودش می‌چرخد، اما خبری از پایان کار نیست. چون مایع سیال و روان است و حسگرهای ربات مدام حرکت مایع را مخابره می‌کنند و او مجبور است کاری را که برایش برنامه‌ریزی شده، مثل وظیفه انجام دهد.

۵) عنوان اثر، «نمی‌توانم به خودم کمک کنم» که در گفتار عامیانه «نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم» هم معنی می‌دهد، شاید شکایت ربات است از مستاصل شدن در برابر بیهودگی کاری تکراری.

پ. ن: به هر کار دشوار ،تکراری، بی پایان، بی‌معنی و تمام نشدنی را کار سیزیف‌وار می‌گویند که به اسطوره‌ای یونانی به نام سیزیف یا سیسیفوس ارجاع دارد.

نویسنده: بصیر حسین‌بر
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.