بام طراحی/آسمان پیکاسو

51

آسمان پیکاسو

«صورت فلکی» مجموعه‌ای از طرح‌های پابلو پیکاسو است که در سال 1924 در شانزده صفحه از یک دفترچه طراحی شده‌اند. همان‌طور که از نام این مجموعه برمی‌آید، پیکاسو این طرح‌ها را با الهام از صور فلکی و با استفاده از قلم و جوهر سیاه به تصویر کشید. قصد وی کاوش هنری در حد فاصل انتزاع و پیکرنمایی بود. نقاط سیاه با خطوط نازکی به هم متصل می‌شوند و انواع مختلفی از اشکال را ایجاد می‌کنند؛ برخی در ساختاری هندسی محاط شده و برخی ترکیب رهاتری دارند و در مجموع از هیبت انسان تا اشیایی همچون گلدان و سازی چون ماندولین را تداعی می‌کنند.

پیکاسو، با نوآوری‌های خود در خلق تصاویر ناب، ترکیب زوایای دید، سرهم‌بندی در پیکرسازی، کلاژ در نقاشی و همچنین به عنوان سردمدار سبک کوبیسم، یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم است. مجموعه طراحی «صور فلکی» را شاید بتوان تمرینی انتزاعی و راه حلی در راستای توازن هندسی و تعادل در کلیت صفحه و ترکیب‌بندی دانست. نظم و ترتیب خطوط یک‌دست بدون ارزش خطی و نقاط اتصال آن‌ها به مثابه انباشت نیروی بصری، صحنه‌ای همچون آیینه شکسته را تداعی می‌کند. در تصویر اول، با وجود لکه بزرگ در قسمت فوقانی صفحه، اتصال و پراکندگی نقاط و خطوط مانع از تمرکز چشم در این ناحیه شده و در واقع باعث هدایت نگاه در کل طرح گردیده است.

اگرچه ممکن است این طرح در نگاه اول بسیار ساده و خام‌دستانه به نظر بیاید، اما با اندکی درنگ در کلیت طراحی، پیکربندی فردی از روبه‌رو در خلاصه‌ترین شکل پدیدار می‌شود؛ فردی با لباس و آرایشی از طبقه سلطنتی و اشراف انگلیسی دوره ویکتوریایی با جزییاتی از پف دامن و آستین‌ها و آرایش موها. جدا از این‌که نقاط و خطوطی از این دست، همچون بازی نقطه و خط، در خاطرات کودکی اغلب ما ثبت شده ونیز فارغ از پیکر ایستاده در، شاید روابط انتزاعی عناصر پایه تصویر (خط و نقطه) مد نظر پیکاسو بوده باشد که در این اثر از مفهوم خام‌دستانه آن فاصله گرفته و یک اثر هنری را شکل داده است. همین امر در تمام آثار این مجموعه طراحی به چشم می‌خورد.

بام طراحی
نویسنده: انیس تبرایی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

انیس تبراییمشاهده نوشته ها

Avatar for  انیس تبرایی

بام طراحی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.