بام نمایش

35

بام نمایش

فرماندهی که زیر توپ و گلوله، خود را در یک قدمی مرگ می‌بیند و چیزی نمانده تا از ترس خودش را خراب کند اما وانمود می‌کند همه چیز روبه‌راه است و طوری نقش بازی می‌کند که انگار به غیر از شجاعت، چیز دیگری در گنجایشش نمی‌گنجد. افرادی که در یک جمع دوستانه، پس از استشمام ناگهانی بویی نامطبوع که به عقیده برخی متخصصین، نتیجه عملکرد سالم اما بدموقع جهاز هاضمه یکی از افراد حاضر در جمع است، برای جلوگیری از هر نوع اتهامی، آنچنان خود را غرق در بحث و گفتگو نشان می‌دهند و وانمود می‌کنند متوجه هیچ چیز نشده‌اند که گویی از میان حواس پنجگانه، هیچ‌گاه از حس بویایی برخوردار نبوده‌اند.

دزدی که در حال ارتکاب جرم، ناغافل با یکی از همسایه‌ها در راه پله رو‌به‌رو می‌شود و به عنوان ساکن جدید ساختمان، چنان گرم و صمیمی، سلام و احوالپرسی می‌کند که برای صرف چای عصرانه روز بعد، دعوت می‌شود. آرایشگری که هنگام کار بر پس سر مشتری، قیچی‌اش بیش از حد تکان می‌خورد و ناگهان چنان گندی می‌زند که برای جبرانش هیچ راهی وجود ندارد و برای توجیه خراب‌کاریش، خود را روی زمین می‌اندازد و وانمود می‌کند دچار حمله عصبی شده و تشنج کرده.

در مجموعه “بام نمایش”، قرار است نگاه دقیق‌تری به نمایش و هرآنچه با هنر نمایش در ارتباط است داشته باشیم

پیرمرد فرتوتی که در یک مهمانی، دلباخته دختر جوانی می‌شود و برای آنکه به دختر ثابت کند او هم همچنان جوان و سرحال است، در طول مهمانی، بی‌وقفه با چنان شور و حرارتی مقابل چشمان دختر می‌رقصد که به دلیل فشار زیاد بر مفاصل و استخوان‌هایش، عمرش کوتاه‌تر می‌شود و زودتر از موعد جان به جان آفرین تسلیم می‌کند. و ده‌ها مثال دیگر مانند مثال‌های پرمغز فوق، بیانگر جایگاه ویژه نقش‌آفرینی و نمایش در زندگی انسان هستند. القصه، هدف از حسین کرد تعریف کردن این است که بگوییم در مجموعه “بام نمایش”، قرار است نگاه دقیق‌تری به نمایش، سبک‌های نمایشی، نویسندگان و کارگردان‌های جریان‌ساز، گروه‌های نمایشی و هرآنچه با هنر نمایش در ارتباط است داشته باشیم.

پ.ن: عکس‌ها مربوط به کمپانی تئاتر Familie Flöz (یکی از بهترین کمپانی‌ها و گروه‌های تئاتر جهان)، هستند که چنانچه فرصتی باقی باشد، حتما مطلبی در مورد این کمپانی هم خواهیم داشت.
#بام_نمایش
نویسنده: محمد مفیدی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

محمد مفیدیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد مفیدی

بام نمایش

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.