هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

گربه و ماهیتوسط : در:

کاموی فونگ


کاموی فونگ-تصویرگری-تصویرسازی

کاموی فونگ

گربه و ماهی

 

گربه و ماهی ، دو کلید واژه‌ ورود به دنیای مدور “کاموی فونگ” kamwei fong تصویرگر مالزیایی است. گربه‌هایی معمولا تپل و کرکی، که گویی توپ هایی پشمالو هستند و ماهی هایی در نهایت سادگی و تسلط بی‌پایان فرم کروی.

او تصویرسازی‌هایش از گربه‌ها را تنها با خطوط نازک کوتاه و متعدد مرکب مشکی خلق می‌کند، که حس لطافت و نرمی گربه ها را به خوبی به بیننده انتقال می‌دهند و ماهی‌هایی که علاوه بر تصویرسازی، در ظروف، مجسمه‌ها و حجم‌های نمدی ساخته‌ی او نیزحضوری پررنگ دارند.

فونگ در آثارش گاهی به بزرگان هنر شرق نیز ادای دین می کند. در یکی از آثارش دم گربه را با الهام از آثار چاپی هوکوسای افسانه‌ای و مجموعه سی و شش منظره از کوه فوجی به موجی خروشان مبدل نموده است.

 

کاموی فونگ

کاموی فونگ

هنرش همان‌قدر که مدرن، فانتزی و کودکانه است، از ریشه‌های کهن‌ش در شرق دور و نمادهای متداول آن فاصله نمی‌گیرد. این بازخوانی گذشته، با روایت مینیمال او از فرم‌ها و حجم‌ها همراه است.
خودش روح آثارش را در سه نکته می‌داند: شاد باش؛ کودک باش؛ روحیه طنازانه داشته باش.

او پروژه‌ای را بر اساس تصویر ماهی‌ها از سال ۲۰۱۰ باعنوان بو و دوستان “Bo&Friends” آغاز کرده است و تا کنون آثار پرشماری در زمینه‌های مختلف بر اساس این ایده خلق نموده است.
فونگ تصویرسازی‌هایش را به صورت اصل اثر یا نسخه‌های چاپی امضا شده در فروشگاه‌های آنلاین بسیاری عرضه می‌کند.

آثار او با استقبال خوبی از سوی خریداران آسیایی، اروپایی و آمریکایی با فلسفه شاد زیستن قرار گرفته است.

او در سال ۲۰۱۷ اولین نمایشگاه انفرادی خود را در کوالالامپور برگزار کرد و بلافاصله نمایشگاه انفرادی دیگری را در پاریس برپا نمود. همچنین نخستین هنرمند مالزیایی بود که به رویداد هنر ژاپن در کوالالامپور با عنوان Isetan دعوت شد.

بام تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

 

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

خرید نسخه کاغذی

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ-سمیه علیپور

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ

کاموی فونگ

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.