هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

درباره “داوود”توسط : در:


داود-فرزانه حسین-مجسمه سازی-مجسمه-پیکرتراشی-هنرهای زیبا-هنر

داود

درباره “داوود

١) مجسمه ی حيرت انگيز دوران رنسانس، با ارتفاع ٥ متر و وزن ٥ هزار و ٤٤٨ كيلوگرم از بلوک مرمر سفيد يک تكه، بين سال های ١٥٠١ تا ١٥٠٤ توسط ميكل آنژ ٢٦ ساله خلق شده است.

٢) مجسمه داوود بيشتر از ٥٠٠ سال است كه در آكادمی هنرهای فلورانس نگه داری می شود.

٣) ٥٠ سال پيش تر از شروع داوود توسط ميكل آنژ، همان بلوک مرمر به دليل وجود تَرَک و نواقص طبيعی سنگ، توسط دوناتلو(Donatello) رها شده بود.

٤) برخلاف دوناتلو و وروکیو (Donatello,Verrocchio) كه طبق سنت هنری معمول داوود را پيروز جنگ گوليات به تصوير در می‌آوردند ميكل آنژ او را برهنه و آماده‌ی نبرد خلق كرد.

٥) در جريان اعتراضات سال ١٥٢٧ معترضين ياغی با پرتاب صندلی، دست چپ مجسمه را از سه نقطه شكستند.

داود-فرزانه حسین-مجسمه سازی-مجسمه-پیکرتراشی-هنرهای زیبا-هنر

داود

٦) در سال ١٨٥٧ ملكه انگليس، ويكتوريا به حدی از ديدن برهنگی مجسمه غافلگير شد كه دستور داد پيش از نمايش نسخه‌ی كپی در موزه ويكتوريا آلبرت برگ انجيری گچی روی عورت مجسمه نصب كنند.

٧) برخی معتقدند اغراق در دست راست داوود به خاطر ناميده شدنش در كتاب مقدس با عنوان “دستان توانمند” است.

٨) شايد قرن ها عدم توجه به نقص چشمان داوود به دليل ارتفاع بلند اين مجسمه بود.

اگرچه در قرن بيستم به لطف پروژه‌ی عكس برداری ديجيتال دانشگاه استنفورد، تصوير كاملی از اين مجسمه به دست آمد كه مشخص شد درحالی كه چشم چپ به سمت جلو خيره شده چشم راست به سمت ديگری نگاه مي كند.

٩) انتقال مجسمه از استوديو ميكل آنژ به ميدان پالاتزو وکیو (Palazzo Vecchio) كه مسافتی كمتر از يک و نیم کیلومتر داشت با كمک ٤٠ نفر ٤ روز به طول انجاميد.

Michelangelo.org

بام مجسمه سازی
دبیر: فرزانه حسینی

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

خرید نسخه کاغذی

داود-فرزانه حسین-مجسمه سازی-مجسمه-پیکرتراشی-هنرهای زیبا-هنر

داود

داود-فرزانه حسین-مجسمه سازی-مجسمه-پیکرتراشی-هنرهای زیبا-هنر

داود

داود-فرزانه حسین-مجسمه سازی-مجسمه-پیکرتراشی-هنرهای زیبا-هنر

داود

داود-فرزانه حسین-مجسمه سازی-مجسمه-پیکرتراشی-هنرهای زیبا-هنر

داود

داود-فرزانه حسین-مجسمه سازی-مجسمه-پیکرتراشی-هنرهای زیبا-هنر

داود

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.