انقلاب چهره‌ها؛ درباره مریم زندی

440

انقلاب چهره‌ها
درباره مریم زندی

مریم زندی متولد بیستم دی ماه ۱۳۲۵، عکاس سرشناس ایرانی است که در رشته‌ حقوق دانشگاه تهران تحصیل کرده است. وی در سال ۱۳۴۸ جایزه اول مسابقه سراسری عکاسی وزارت فرهنگ و هنر را دریافت کرد و طی سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ آثار خود را در گالری قندریز به نمایش گذاشت.

پس از انقلاب ۵۷، مریم زندی برای حفظ خاطره و حافظه تاریخی و هنری ایران شروع به عکاسی از هنرمندانی کرد که توسط دولت وقت اجازه فعالیت نداشتند. از مهم‌ترین آثار منتشر شده از مریم زندی می‌توان به پرتره‌های هنرمندان (کتاب چهره‌ها ۱-۲-۳-۴-۵) اشاره کرد، که شامل مجموعه قابل توجهی از چهره‌های مشهورترین و تأثیرگذارترین نخبگان معاصر ایران در زمینه‌های ادبیات، هنرهای تجسمی، سینما، تئاتر و موسیقی است.

زندی عضو هیات موسس و اولین رئیس انجمن ملی عکاسان ایران و عضو افتخاری انجمن عکاسان میراث فرهنگی ایران بوده و همچنین مجموعه‌های مختلفی از آثار وی در قالب کتاب چاپ شده است: ترکمن و صحرا٬ تک چهره نویسندگان در کتاب آنتولوژی داستان نویسی در ایران٬ عکاشی (نقاشی روی عکس) همکاری مشترک با ابراهیم حقیقی٬ ایران٬ گل محبوب من٬ چهره‌های معماران ایران٬ آبی با خط قرمز٬ انقلاب ۵۷٬ دلم برای آقای داگر میسوزد٬ گیسوانم در باد٬ حکومت ۵۸.

مریم زندی در آخرین نمایشگاه خود در گالری دنا عکس‌هایی از انقلاب ۵۷ ایران را به نمایش گذاشت که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد. وی به خاطر تلاش‌های مستمر و پیگیرانه‌اش در دفاع از حقوق عکاسان و همچنین ممارست در تولید آثار مختلف در حوزه عکاسی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های عکاسی ایران محسوب می‌شود

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

یاسمن شاپوریمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن شاپوری

بام عکاسینویسنده: یاسمن شاپوری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.