چارلز دیکنز/سرود کریسمس

50

سرود کریسمس  نام کتابی از چارلز دیکنز

سرود کریسمس (A Christmas Carol) نام کتابی از چارلز دیکنز است که نخستین بار در کریسمس ۱۸۴۳ به چاپ رسید. اسکروج، شخصیت اصلی داستان، مردی ثروتمند، خسیس و سنگدل است به کمک روح دوستش، مارلی و سه روح کریسمس دگرگون می‌شود. او پس از دیدن رنج مردم، به مردی سخاوتمند تبدیل می‌شود که همگان او را دوست دارند. چارلز دیکنز علاوه بر این‌که از بهترین رمان‌نویسان سده نوزدهم (میلادی) بود، هنرپیشه و کارگردان تئاتر نیز بوده است.

خود دیکنز، نمایش سرود کریسمس را به صورت تک‌نفره در سراسر انگلیس اجرا کرد. بازی او در نقش‌های متفاوت این نمایش، مورد ستایش بسیار قرار گرفت. گفته می‌شود چارلز دیکنز در ژوئن ۱۸۴۱ در حالی‌که گورستانی در ادینبرا قدم می‌زد، به سنگ‌ قبری برخورد که نام «ایبنزر لنوکس اسکروج» روی آن حک شده بود و دیکنز از این اسم برای شخصیت کتابش استفاده کرد. عبارت “کریسمس مبارک” اولین بار در سال ۱۵۳۴ شکل گرفت، اما استفاده دیکنز از این عبارت در “سرود کریسمس” آن را در بین مردم محبوب کرد. نام “اسکروج” به‌عنوان مردی خسیس مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۸۲ به فرهنگ انگلیسی آکسفورد اضافه شد. نخستین چاپ “سرود کریسمس” با تصویرگری‌های جان لیچ (John Leech) هنرمند انگلیسی، در ۱۸۴۳ منتشر شد.

سرود کریسمس میکی (Mickey’s Christmas Carol) یک انیمیشن کوتاه محصول سال ۱۹۸۳، یکی از معروف‌ترین ااقتباس‌ها در ایران است که بارها از تلویزیون پخش شده است

جان لیچ ( ۱۸۱۷ _ ۱۸۶۴) کاریکاتوریست و تصویرگر انگلیسی، بیشتر به خاطر کارش برای مجله پانچ، که طنزهای سیاسی کلامی و گرافیکی را با کمدی اجتماعی سبک ترکیب می‌کرد، شناخته شده است.
تصویرگری برای سرود کریسمس، یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین آثار لیچ است که در دوران پختگی هنری خود خلق کرده است.جذابیت و محبوبیت این کتاب موجب شده تا ده‌ها فیلم و سریال و انیمیشن بر اساس آن ساخته شود، نسخه دیزنی، سرود کریسمس میکی (Mickey’s Christmas Carol) یک انیمیشن کوتاه محصول سال ۱۹۸۳، یکی از معروف‌ترین این اقتباس‌ها در ایران است که بارها از تلویزیون پخش شده است.

دیزنی دو اثر دیگر بر اساس کتاب دیکنز ساخته است؛ سرود کریسمس ماپت ۱۹۹۲ و انیمیشن سه‌بعدی سرود کریسمس با بازی جیم کری و گری اولدمن در سال ۲۰۰۹. در تمامی سال‌های بعد از چاپ “سرود کریسمس”، هنرمندان بسیاری به تصویرگری آن پرداختند که ما در این مطلب تعدادی از آن‌ها را می‌بینیم. هر چند هنرمندان سبک شخصی خود را در خلق آثار دنبال کرده‌اند، اما پایبندی به متن کتاب، موجب شده اکثر ما با دیدن تصاویر حتی بدون دانستن موضوع، سرود کریسمس را به خاطر بیاوریم.
#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

عکس و آثار:
۱- نورمن راکول
Norman Rochwell
۲- جان لیچ
۳- روبرتو اینوچنتی
Roberto Innocenti
۴- آرتور راچکام
Arthur Rachkam
۵- هارولد کاپینگ
Harold Copping
۶- جف اندرسون
Jeff Anderson
۷- ویکتوریا فومینا
Victoria Fomina
۸- رونالد سیرل
Ronald Searle
۹- کارتر گودریچ
Carter Godrich
۱۰- چارلز دیکنز نویسنده و جان لیچ اولین تصویرگر کتاب سرود کریسمس

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.