هنریک الیورا /ریشه‌ و تن

75

ریشه‌ و تن

هنریک الیورا (Henrique Oliveira) متولد ۱۹۷۳ میلادی در منطقه اورینهاوسِ سائوپائولوی برزیل است. او بیشتر به خاطر استفاده از چوب روکش‌ دیوارهای موقت (Tapumes) در چیدمان‌هایش شناخته شده‌است؛ حصارهای چوبی ساختمانی موقتی‌ که در زادگاه وی بسیار دیده می‌شود. الویرا در سال ۲۰۰۴ کارشناسی نقاشی و در سال ۲۰۰۷ کارشناسی ارشد رشته‌ “شعر بصری” را در دانشگاه سائوپائولو به اتمام رساند. در ابتدا نقاشی را با چسباندن روزنامه روی بوم و تراشیدن آن یا مخلوط کردن شن و ماسه با رنگ تجربه کرد. در زمان دانشجویی، به مدت دو سال، منظره‌ استودیوی وی یک حصار چوبی بود. با گذشت زمان او شاهد تخریب و پوسته شدن چوب‌ها و جدا شدن اجزای حصار بود که به چندین لایه و رنگ تجزیه می‌شدند چیزی که برای وی شبیه به فرایند نقاشی بود.

الیورا با استفاده از چوب‌های احیا‌شده‌ بومیِ زادگاهش، به فرهنگ و هویت برزیلی و زوال فیزیکی و اجتماعی بسیاری از بافت‌های شهری اشاره می‌کند

یک هفته قبل از افتتاح نمایشگاه پایانی دانشجویی، نرده‌های چوبی فرسوده را جمع‌آوری و از آن‌ها در اولین چیدمان خود استفاده کرد. اکنون چیدمان‌های هنرمند به سازه‌هایی بزرگ تبدیل شده‌اند که تلفیقی از نقاشی، پیکر‌سازی و معماری هستند. او در برخی کارها هزاران تکه چوبِ نقاشی شده را با فرم‌هایی انتزاعی و در هم ‌تنیده، طوری‌ کنار هم قرار می‌هد که انگار فرم‌ها در حال ریزش از دیوار هستند. در برخی از دیگر با الگوبرداری از از ساختار ریشه و فرم درخت پیکره‌هایی را شکل می‌دهد که مخاطب را در مداری گیج‌کننده، مسیری گره‌دار و ریشه مانند قرار می‌دهد. تمامی این عناصر به همراه دالان‌هایی که افراد از آن عبور می‌کنند، یکی بودن انسان با طبیعت را تداعی می‌کند.

الیورا از مطالعه‌ متون پزشکی، زیست‌شناسی و آسیب‌شناسی نیز تاثیر می‌گیرد و در بعضی چیدمان‌های وی می‌توان فرم‌هایی شبکه مانند، شبیه به شبکه عصبی بدن انسان را مشاهده کرد. چوب که کیفیت بصری و لمسی قابل توجهی دارد، کارماده‌ اصلی چیدمان‌های این هنرمند است. اگرچه او از تخته‌های سه‌لایه‌ی جدید و انعطاف‌پذیر نیز استفاده می‌کند، اما ماده عمده کار وی چوب‌های دور ریخته شده در خیابان‌های سائوپائولو است. او با استفاده از چوب‌های احیا‌شده‌ بومیِ زادگاهش، به فرهنگ و هویت برزیلی و زوال فیزیکی و اجتماعی بسیاری از بافت‌های شهری اشاره می‌کند. کارهای هنریک الیورا در کشورهای مختلفی همچون آمریکا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، چین و برزیل به نمایش در آمده ‌است. او اکنون در لندن و سائوپائولو مشغول به کار است.

#بام_پیکرسازی
نویسنده: فاطمه صفرپور
تصاویر:



برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

فاطمه صفرپورمشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه صفرپور

نویسنده بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.