هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه نقاشی های علی کیانی امین در گالری دناتوسط : در:


“سوانح”
نمایشگاه انفرادی نقاشی
علی کیانی امین

در گالری دنا
افتتاحیه: جمعه ۱۵ آذر ساعت ۱۶ تا ۲۱
بازدید: شنبه ۱۶ آذر تا ۲۹ آذر ساعت ۱۶ تا ۲۰
آدرس: میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از طالقانی، کوچه سوسن پلاک ۴
تماس: ۸۸۹۳۱۷۴۴
طراح پوستر: استودیو پارسی
گالری روزهای پنجشنبه تعطیل است.
بازدید برای عموم آزاد است.

.

 

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

“سوانح روایت سوز و‌ گداز کمر شکستگان است.
افسانه آنان که زیر فشار باری به وسعت تمامی عالم، «الف» قامتشان چون «ن» خم و منحنی گشته است.

چگونه می‌توان شرحش داد؟

واقعه ای را که با شدتی مهار نشدنی جراحتی دائمی و التیام ناپذیر بر تمامی اجزا کالبد روانی و شعوری آدمی ایجاد می‌کند ؟

سوانح بازنمایی فیگوراتیو ارتعاشات و کشش های درونی عشاقی است که اهل باختن هستند، باختن هر آنچه که دارند،

تلاطمات درون، تمامی اجزا بدن خصوصا چهره و دست را ‌منقبض و مرتعش می‌کند ،دست ها چنگک وار آماده ایجاد جراحت بر خویشتن هستند، و چشم مبهوت است از رویت این سانحه ویرانگر

شاید عده ای گمان کنند که این روایت تیره بختانی است که شوقی وصف ناپذیر به ویران کردن هویت یکپارچه ذهنی خویشتن دارند،

بماند که این گمان نیز چندان بیراه نیست، 

اما سر عاشقی سرپوشیده بماند بهتر است،

در نیابد حال پخته هیچ خام
پس سخن کوتاه باید والسلام”

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

خرید نسخه کاغذی

 

 

 

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.