هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

هنر دیجیتالتوسط : در:

دیجیتال آرت


دیجیتال آرت

دیجیتال آرت

از آنجایی‌که هنر رسانه جدید در بیشتر مواقع یک اتفاق ترکیبی است، یعنی از هنرهای تجسمی، بصری، موسیقی، مجسمه‌سازی و سایر اشکال هنر سنتی از یکطرف و فناوری‌های گوناگون از طرف دیگر استفاده کرده و آنها را ترکیب می‌کند؛ در بیشتر مواقع نمی توان آن را فقط در حیطه هنرهای تجسمی شناسایی و بررسی کرد اما شاخه‌هایی مثل نقاشی دیجیتال، گرافیک کامپیوتری، انیمیشن کامپیوتری، چیدمان، 3D art 2D art که همگی بخش‌هایی از هنر دیجیتال هستند به نوعی بیشترین ارتباط را با هنرهای تجسمی دارند.

از دهه ۱۹۷۰ نام‌هایی مثل هنر کامپیوتری یا هنر چندرسانه‌ای هم مورد استفاده بودند. از همان ابتدا استفاده از پلتفرم‌های کامپیوتری دست‌مایه‌ی خوبی برای ارائه شکل جدیدی از نقاشی و گرافیک بود. ژوئن ۱۹۸۵ اندی وارهول در مرکز هنری لینکلن تصویری را با استفاده از یک دستگاه commodore amiga ایجاد کرد. وارهول پرتره‌ای تک‌رنگ حاصل از یک دوربین فیلمبرداری را در نرم‌افزار propaint تغییر داد و نسخه چاپی آنرا با اضافه کردن رنگ دستکاری کرد. این شیوه مایه اولیه تعدادی از آثار اندی وارهول شد.

حالا که تکنولوژی قلم‌های نوری با کیفیت‌های شگفت‌انگیز در دسترس است، هنرمندان تجسمی از این ابزار استفاده کرده و با تهیه و پخش فیلم و حتی بصورت آنلاین، نه فقط خود اثر، بلکه روند خلق را هم بعنوان یک اثر و از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند. گرافیک هم که علی‌رغم حفظ روند سنتی خود سال‌هاست از طریق نرم‌افزارها و سایر ابزار دیجیتال خود را به عنوان یکی از پیشگامان نیومدیا آرت معرفی کرده است.

بام نیومدیا
دبیر: ماهیار چرمچی

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

خرید نسخه کاغذی

 

 

دیجیتال آرت

دیجیتال آرت

دیجیتال آرت

دیجیتال آرت

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.