هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه نقاشی های هاوار امینیتوسط : در:

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست


هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

نقاشی کتاب مقدس سیاست

•نمایشگاه نقاشی‌های هاوار امینی
•با عنوان سور
گالری ماه

.

در استیتمنت نمایشگاه آمده است:
“و در روز هفتم از همه کار خود که ساخته بود فارغ شد و در روز هفتم از همه کار خود که ساخته بود آرامی گرفت ـ
کتاب مقدس ، پیدایش ، باب۲، آیه۲”.

.

در وهله‌ی اول، هیچ ارتباطی بین این جملات با آنچه در نقاشی‌ها می‌بینیم، دیده نمی‌شود و گویی در اینجا هم سیاستی در کار است. سیاستی که در آن بین آنکه می‌کشد و آنکه کشته می‌شود، در ظاهر هیچ فرقی نیست و همه جا بوی دسیسه و توطئه می‌آید.

 

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

هاوار امینی

چشمی و چهره‌ای که نشان از هویت است در کار نیست و یا اگر هست، به وضوح دیده نمی‌شود و همه چیز در نهان و پشت پرده اتفاق می‌افتد و سور و ساتی که برپاست حاصل تصمیمات نهانی ست.
عرصه، عرصه‌ی مردان سالخورده و پخته است(رجال سیاسی). حتی زنی در آثار حضور ندارد. معمایی در کار است که فقط آفریننده‌ی آن از آن باخبر است.

 

از دیدن آثار نقاشانه و اکسپرسیو‌ هاوار امینی که خوش تکنیک، خوش ریتم و چشم نواز است، لذت می‌بریم ولی در نهایت متوجه دسیسه‌ای که در کار است نمی‌شویم (لزومی هم به متوجه شدن ندارد). هیچ ارجاعی به مکانی یا زمانی مشخص و معین که ما را به نقطه‌ی مورد نظری هدایت‌ کند، نیست و تنها نشانه‌هایی که در همه آثار به چشم می آید کت و شلوار و کراواتی است که ما را به عرصه‌ی قدرت رهنمون می‌سازد.

ریخت و حالت افعال عامیانه و لمپن‌وار کاراکترها که شکلی سرخوشانه هم دارند، روایتگر سویه چرک و کثیف عرصه قدرت هستند و بیننده را به این گمان می‌برد که گویی شخصیتها ، لحظاتی پیش، از کارزاری دهشتناک فارغ گشته‌اند ،آرام گرفته‌اند و یا آماده کارزاری سخت و هولناکند. پدر خوانده فیلمی است که پس از دیدن آثار او به ذهنم متبادر شد.

بام گردی
دبیر: مهدی مشایخی

 

خرید مجله با ارسال رایگان:

خرید نسخه کاغذی

 

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

نقاشی کتاب مقدس سیاست

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

نقاشی کتاب مقدس سیاست

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

نقاشی کتاب مقدس سیاست

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

نقاشی کتاب مقدس سیاست

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

نقاشی کتاب مقدس سیاست

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

هاوار امینی

هاوار امینی و نقاشی کتاب مقدس سیاست

نقاشی کتاب مقدس سیاست

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.