شیگئو فوکودا، نابغه فضای مثبت و منفی

516

شیگئو فوکودا، نابغه فضای مثبت و منفی

شاید در ذهن بسیاری از ما نام شیگئو فوکودا با طراحی گرافیک ژاپن گره خورده باشد و وقتی در مورد گرافیک ژاپن و پوسترهای آن صحبت می کنیم، اولین نامی که به ذهن می‌آید، نام او باشد. فوکودا در سال 1932 در ژاپن متولد شد و در سال 1956 از دانشگاه ملی هنرهای زیبا و موسیقی توکیو فارغ التحصیل شد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود علاوه بر طراحی گرافیک، پیکرسازی نیز می‌کرد. او متخصص ایجاد فضاهای مثبت و منفی بود به طوری که با خطای دیدی که برای بیننده ایجاد می‌کرد، مخاطب خود را میخکوب کرده و مفاهیم عمیقی را که مد نظرداشت، به او منتقل می کرد.

آثار او با این‌که بسیار ساده‌اند و با استفاده از کمترین رنگ و فرم ایجاد می‌شوند، بسیار قدرتمند و تاثیرگذار با طنزی تلخ و گزنده بوده، اما گویشی لطیف دارند

در پوسترهای فوکودا نباید به دنبال بُعدهای رایج بود! بُعد در آثار او ارزش متفاوت و کارکرد ویژه‌ای دارد. او نگاهی چندوجهی و چندبعدی به پیرامون خود داشته و با شکستن چارچوب‌ها و قواعد هندسی مرسوم، ابتدا بیننده را گیج و سپس جذب خود می‌کند. در پوسترهای او علاوه بر خلوتی فضا و استفاده از سطوح تخت رنگی که در سبک مینیمال معمول است، تصاویر سه بعدی جذابی می‌بینیم که حاصل تغییرات کوچکی است که طراح ایجاد کرده و جهان جدیدی را پیش روی ما می‌گذارد. آثار او با این‌که بسیار ساده‌اند و با استفاده از کمترین رنگ و فرم ایجاد می‌شوند، بسیار قدرتمند و تاثیرگذار با طنزی تلخ و گزنده بوده، اما گویشی لطیف دارند.

او در آثار اجتماعی و سیاسی خود، انگار قطعنامه صادر می‌کند؛ گویی به ببینده تیر خلاص می‌زند که این است و تمام! دیدن آثار فوکودا شاید یادآور آثار موریس اشر و سردرگمی معنادار دنیای تصاویر او باشد. شیگئو فوکودا در سال 1378 و به دعوت موزه هنرهای معاصر تهران برای شرکت در ششمین دوسالانه گرافیک به ایران آمد و یک کارگاه یک روزه در فرهنگسرای نیاوران و دو سخنرانی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کرد. فوکودا یازدهم ژانویه 2009 در هفتاد و هفت سالگی در گذشت.
عکس آخر: فوکودا در کنار طراحان گرافیک ایرانی در موزه هنرهای معاصر ایران در سال 1378

#بام‌گرافیک
دبیر: اونیش امین‌الهی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

اونیش امین‌الهیمشاهده نوشته ها

Avatar for اونیش امین‌الهی

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.