روایت ناآرام جنون و مسخ

47

روایت ناآرام جنون و مسخ

تلخی جنون‌آمیز جهان با طنزی از جنس گروتسک، در قالبی سهل و ممتنع، آن چیزی است که در اغلب آثار کیومرث کیاست به چشم می‌خورد. کیاست در اغلب آثار خود تفسیری متفکرانه از وضع موجود را به تصویر کشیده است؛ از پرتره‌های رنگی اکسپرسیو و پیکرهای درهم پیچیده و موجودات خیالی معلق در فضایی موهوم تا پیکرهای رنجور و زخم‌خورده سیاه و سفید؛ همه و همه تفاسیری انتقادی از موقیعت فرهنگی و اجتماعیِ زمان و مکان زیست او هستند.

این نگاه انتقادی در مجموعه «روایت جنون» که پس از مرگ همسرش خلق شده و متأثر از اندوه سوگ است نیز به چشم می‌خورد و چنین است که کیاست علاوه بر اندوه خویشتن، بغض و رنج افراد مختلف جامعه را هم به تصویر کشیده است. تکنیک اغلب این آثار قلم فلزی بوده و رنگ غالب سیاه و سفید که با پردازش اکسپرسیو در قالب پیکرها و چهره‌هایی کلی، روایتی از مرد تنها مانده در رنج را به تصویر کشیده‌اند.

آن‌چه کیاست به تصویر می‌کشد، خود ماییم غرق در خویش و تنها مانده با تن‌هامان؛ مسخ در برابر تاریخ

کیومرث کیاست با مهارت و توانایی تکنیکی و شناخت خوبی که از فرم دارد، توانسته با محدود کردن آثارش به رنگ سیاه روی زمینه سفید و به حداقل رساندن خاکستری‌ها که منجر به کنتراست بالا می‌شود، بیانگری و تأثیرگذاری آثارش را دوچندان کند. استفاده از بافت زمخت سنگ مانند و خطوط کناره-نمای نرم نیز آشکارا تضادی در راستای ایده و مفهوم آثار را رقم میزند. مجموعه «مسخ تاریخ2» نه فقط حاکی اندوه فراق که در واقع بیانگرِ تنهایی است. رنجی که نه در خلوت، بلکه چه بسیار در جمع، گریبان ما را می‌گیرد. پیکرهایی که پوست تنشان از سنگ است و گرفتار جادو یا طلسمی شده‌اند و در همان حال آماج حمله نیشِ کلام و زخم‌های روزگارند؛ اشارتی صریح به انسان معاصر!

کیاست با مهارت در پردازش خیال و تصویر، از گروتسک حاضر در جهان امروز سخن می‌گوید؛ برخی پیکرها و چهره‌های آثار او، رنج تنهایی و سرمستی رویا را توأمان بر ما نمایان ساخته و تقابل وضع موجود با آرمان بشری را عیان می‌کند. در برخی دیگر، با اغراق و دفرماسیون عناصر و بیانی از استهزای مدرن رو‌به‌رو هستیم که تصویری از حضور ما را ارائه می‌دهد. آن‌چه کیاست به تصویر می‌کشد، خود ماییم غرق در خویش و تنها مانده با تن‌هامان؛ مسخ در برابر تاریخ.

در اغلب آثار کیاست، ترکیب و تعادلی هوشمندانه میان فرم هنری و مفاهیم اجتماعی مشهود است. این امر ناشی از مطالعه و مواجهه وی با تاریخ است

کیاست که دوران نوجوانی خود را در دهه سی و چهل سپری کرده و تا کنون فضاهای متفاوتی را تجربه کرده است. او که روحیه‌ای مردم‌گرا دارد، از آغاز دهه پنچاه به طور جدی در بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات روشنفکری مشغول به کار شد و تصویرسازی‌ها و کاریکاتورهای مطبوعاتی وی همچنان تأمل‌برانگیز و تأثیرگذار است. او از نخستین کسانی است که تصویرسازی مطبوعاتی و کاریکاتور را به طراحی آزاد و نقاشی نزدیک کرد و هنوز هم در این زمینه موفق است. در اغلب آثار وی، ترکیب و تعادلی هوشمندانه میان فرم هنری و مفاهیم اجتماعی مشهود است. این امر ناشی از مطالعه و مواجهه وی با تاریخ است.

او که خود معلم تاریخ هنر هم بوده و همواره هنر را در بستر اجتماعی تحلیل کرده است، هنرمندی متفکر، صاحب خط و فن و خوش ذوق است که هنرش را صرفاً به کاریکاتور و تصویرسازی‌های روشنفکرانه و مطبوعاتی محدود نکرد. او هنرمند پرکاری است که آثار متعددی در طراحی و نقاشی، تصویرگری کتاب و اغلب حیطه‌های گرافیک اعم از طراحی جلد کتاب، پوستر، بروشور و لوگو آفریده است. وی برنده چندین جایزه بین المللی کاریکاتور، از جمله اخوتسک ژاپن، تانجون کره جنوبی و غیره بوده و شرکت در بیش از سی نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی در تهران، تبریز و بیش از پنجاه نمایشگاه گروهی کاریکاتور در ایتالیا، بلژیک، بلغارستان، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، یوگسلاوی و مقدونیه را در کارنامه خود دارد.

#بام_نقدونظر
نویسنده: زروان روح‌بخشان
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for زروان روح‌بخشان

سردبیر مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.