لیبرمن، بزرگترین شاهد آشپزخانه هنر

74

لیبرمن، بزرگترین شاهد آشپزخانه هنر

الکساندر لیبرمن از آن دست هنرمندانی است که با رسانه‌های مختلف هنری و به شیوه‌های گوناگون سر و کار داشته و به همین علت به سختی می‌توان آثار و فعالیت‌هایش را محدود و محصور به یک رسانه مشخص قلمداد کرد. او که اصلالتا اوکراینی است، در آغاز کار مطبوعاتی خود با عکاسان بنامی از اروپای شرقی، که در آن زمان تحت سیطره شوروی بود، همچون رابرت کاپا، آندره کرتز و براسای همکاری می‌کرد. او همچون بسیاری از عکاسان مطرح حوزه عکاسی صریح، عکاسی کاندید (Candid Photography) و عکاسی مطبوعاتی (Photojournalism) آن دوره، ستایشگر و شیفته زیبایی‌شناسی عجین با این نوع نگریستن به جهان توسط عکاسی بود؛ تلاش برای یافتن زمان-مکانی منحصر به فرد، جهت نمایش انطباق مفاهیم غیرهمزمان؛ برساخت یک رخداد جدید از دل رخداد پیشین.

لیبرمن در کنار تعهد قلبی‌ به عنوان یک هنرمندِ پیکر‌ساز، نقاش، طراح گرافیک و عکاس، فعالیت‌های بسیار زیادی را برای شناسایی و به ثمر رسیدن استعدادهای نوظهور در رسانه‌های مختلف انجام داد

لیبرمن در سال 1941 به آمریکا مهاجرت کرد و در 1948 با یک دوربین لایکا، کار بر روی پروژه مستند‌نگاری از هنرمندان در استودیوهای ایشان را آغاز کرد. این مجموعه (Artists and Personalities)، با نزدیک به یکصدوپنجاه هزار قطعه عکس، بزرگترین و درازمدت‌ترین پروژه عکس آرشیوی موجود با رویکرد مستندنگاری است. لیبرمن همچون برخی نام‌های دیگر در تاریخ عکاسی مانند فلیکس نادار و یا آلفرد استیگلیتس، روابط شخصی و حرفه‌ای گسترده‌ای را با سایر هنرمندان داشت و همین امر به او امکان می‌داد که پروژه‌اش را در امتداد زمان تداوم بخشد. او مدت‌ها به عنوان عکاس برای مجله وُوگ (Vogue)، از زیر مجموعه‌های بنگاه رسانه‌ای کوندنست (Condé Nast) فعالیت کرد و از سال 1962 تا 1994 سردبیر و مدیر هنری این مجله پرتیراژ بود.

اروینگ پِن، یکی از مشاهیر تاریخ عکاسی، آشنایی‌ با لیبرمن را فصل مهمی در زندگی هنری خود می‌داند. پن ابتدا برای مجله هارپر بازار (Harper’s Bazaar) که مهم‌ترین رقیب کوندنست بود، عکاسی می‌کرد. این آشنایی که از سال‌ها قبل شکل گرفته بود، باعث شد تا اروینگ پن به تشویق لیبرمن اولین عکس رنگی منتشر شده روی جلد یک مجله مد تا آن زمان را به خود اختصاص دهد؛ یک عکس صحنه‌پردازی شده در قالب طبیعت بی‌جان، روی جلد یکی از مشهورترین مجله‌های مد. انتخاب و توصیه‌ای جسورانه از سوی سردبیر با عکسی هنرمندانه از اروینگ پن. لیبرمن در کنار تعهد قلبی‌ به عنوان یک هنرمندِ پیکر‌ساز، نقاش، طراح گرافیک و عکاس، فعالیت‌های بسیار زیادی را برای شناسایی، معرفی و زمینه‌سازی به ثمر رسیدن استعدادهای نوظهور در رسانه‌های مختلف انجام داد.

#بام_عکاسی
دبیر: هوفر حقیقی
تصاویر:
1- ایروینگ پن در حال عکاسی از دو بچه
2- کوزکو (دو بچه) [عکس: ایروینگ پن]
3- دست‌های مارسل دوشان
4- گوشه‌ای از استودیوی پل سزان
5- پیکاسو و اولین نقاشی‌اش از ژاکلین روک
6- آلبرتو جاکومتی
7- باغ آگوست رنوار
8- ماری لورنسن
9- میخائیل لاریونوف و ناتالیا گونچاروا
10- جلد مجله ووگ با اولین عکس رنگی عکاسی مد؛ اثر ایروینگ پن

در ادامه چند عکس‌ دیگر که لیبرمن ثبت کرده‌است را مشاهده می‌کنید:

پیکاسو
سالوادور دالی
آلبرتو جاکومتی
ژان دوبوفه
هلن فرانکنتالر
رابرت راشنبرگ
رابرت راشنبرگ
رابرت مادرول
مارک روتکو
اگنس مارتین
هانری ماتیس
بتی پارسونز
ژرژ براک
ژاک ویلون
کیس ون دانگن
مارک شاگال
استودیوی کاندینسکی
لوکوربوزیه
نیکی دو سن‌فل

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

هوفر حقیقیمشاهده نوشته ها

Avatar for هوفر حقیقی

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.