الکساندر لیبرمن ، طراح الهام‌بخش

110

طراح الهام‌بخش

به گفته گریس میرابلا، جانشین دایانا وریلند، سردبیر افسانه‌ای مجله ووگ، «نگاه خلاق و جست‌وجوگر و همچنین آثار الهام‌بخش الکساندر لیبرمن فرهنگ دیداری ما را تحت تاثیر قرار داده است.» لیبرمن در گرافیک مطبوعاتی بسیار تاثیرگذار و طرح جلدها و صفحه‌آرایی‌های وی بسیار مشهور بود و مورد پسند عموم واقع شد. او که کار خود به عنوان طراح گرافیک را با مجله وو (VU) در پاریس آغاز کرد، پس از مهاجرت به آمریکا و به عنوان مدیر هنری مجله ووگ، جایگاه خود را به عنوان یک طراح خوش‌فکر و خلاق در گرافیک مطبوعاتی تثبیت کرد و بعدها مدیریت هنری مجلات متعددی را بر عهده گرفت.

اغلب آثار گرافیکی لیبرمن دارای ترکیب‌بندی‌های ساده و گیرای ساختگرا و یا مینیمالیستی هستند

اغلب طرح جلدهای او ضمن غنای تصویری دارای جذابیت تجاری هم بودند و همین امر سبب شد تا او خیلی زود به عنوان یکی از قدرتمندترین مدیران هنری مطرح شود. او که عکاس زبردستی هم بود، اغلب آثار گرافیکی خود را مبتنی بر عکس طراحی می‌کرد. لیبرمن از جمله افرادی بود که جایگاه عکاسی مطبوعاتی را، خاصه در مجلات مد و زندگی روزمره، ارتقا داد. هر چند که او در گرافیک سبک و سیاق چندان مشخصی را دنبال نمی‌کرد، اما تناسبات و ویژگی‌های مدرنسیتی در آثارش مشهود است. اغلب آثار گرافیکی او دارای ترکیب‌بندی‌های ساده و گیرای ساختگرا و یا مینیمالیستی هستند. در نخستین جلدهایی که لیبرمن طراحی کرده، تا حدی گرایش فوتوریستی به چشم می‌خورد، اما به مرور به گرافیک ساختگرا و در نهایت به ترکیبی از گرایش مینیمالیستی و عناصر فرهنگ عمومی نزدیک می‌شود.

«طراحی که اعتماد به نفس می‌دهد.»

کالوین تامکینز گفته است: «الکس لیبرمن به گونه‌ای شهودی و بسیار حساس به تغییر و تحولات اجتماعی و فرهنگی پاسخ می‌داد به طوری که به نظر می‌رسید همیشه چند قدم از دیگران جلوتر است، به همین دلیل، مجله‌هایی که او طراح یا مدیر هنری آن بود، تازه و نوآور بودند.» لیبرمن از تصاویر کلیشه‌ای دوری می‌کرد و عموما عکس‌هایی از مردم و به‌ویژه زنان را به کار می‌برد که آنان را در موقیعتی واقعی و قابل تصور برای عموم نشان می‌داد. همین امر سبب شده بود که بسیاری او را به این عنوان بشناسد: «طراحی که اعتماد به نفس می‌دهد.»

#بام_گرافیک
دبیر: اونیش امین‌الهی
نویسنده: دیردره کارمودی
تلخیص و ترجمه: بهار وفایی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

بهار وفاییمشاهده نوشته ها

Avatar for بهار وفایی

بام گرافیک دبیر: اونیش امین‌الهی نویسنده: دیردره کارمودی تلخیص و ترجمه: بهار وفایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.