الکساندر لیبرمن/مثبت و منفی‌های قرمز

56

مثبت و منفی‌های قرمز

مجسمه‌های فولادی قرمز رنگ در مقیاس بسیار بزرگ دلیل عمده شهرت اوست. الکساندر لیبرمن پیکر‌سازی را در سال ۱۹۵۸ میلادی آغاز کرد. او که در آمریکا شیفته‌ مدرنیسم و رابطه زندگی و صنعت شده بود، این موضوع را در کارخود با فرم‌های هندسی انتزاعی، لبه‌های سخت و تیرهای فولادین نشان‌ داد. او از اجسام صنعتی مانند قطعات تیرها و لوله‌های فولادی و موادی از این دست برای ساخت پیکره‌های خود استفاده می‌کرد و اغلب آن‌ها را با یک رنگ یکنواخت رنگ‌آمیزی می‌کرد و اشکال هندسی و ارگانیک درهم تنیده‌ای به وجود می‌آورد.

لیبرمن در ۱۹۵۹ جوشکاری فولاد را آموخت و به سرعت شروع به ساخت پیکره‌‌های بزرگی کرد که اغلب قرمز رنگ هستند. او در مصاحبه‌ای در مورد خاطرات دوران کودکی و تاثیرات آن بر کار خود می‌گوید: «من از نظر اطلاعات بصری بسیار تحت تاثیر اتفاقات انقلاب هستم، همه‌ آن راهپیمایی‌های بزرگ در خیابان نِوسکی پِراسپکت، با بنرهای بزرگ قرمز رنگ.»

لیبرمن با آثار موفق توانست جایگاه خود را به عنوان هنرمندی موثر و ماندگار در چشم‌انداز مدرنسیم آمریکایی تثبیت کند

لیبرمن پیکره «راه» را که مدت‌ها به عنوان نماد پارک مجسمه‌ لومیر شناخته می‌شد، بین سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۰ میلادی ساخت. او در این سازه از هجده مخزن نفت فولادی استفاده کرده و آن‌ها را به هم جوش داده‌ است. نحوه‌ چیدمان قطعات نشان از رویکرد مدرنیستی و گرایش مینیمالیستی هنرمند دارد. او تمام کار را با رنگ قرمز کادمیوم رنگ‌‌آمیزی کرده که به دلیل ویژگی‌های نمادین خود، نمایانگر فرهنگ روسیه است.

آرایش مخزن‌ها کنار یکدیگر در نگاه اول، ممکن است یادآور معابد کلاسیک یونانی و یا شیوه‌ “نعل-پایه” (Post and Lintel) در معماری باشد. از سوی دیگر تناسب و رابطه فضای مثبت و منفی در آثار او به مثابه یک اصل نمود پیدا کرده و در تمام مجسمه‌هایش آشکارا به چشم می‌خورد. لیبرمن که در جوانی در ‌ٰرشته ریاضی، معماری و نقاشی تحصیل کرده بود و چند سال به عنوان طراح صحنه فعالیت داشت، تمامی این تجربه‌ها را به نحوی در ساخت پیکره‌ها به‌کار گرفته است.

یکی از اولین مجسمه‌های او توسط فیلیپ جانسون، معمار برجسته آمریکایی، برای پاویونی در نمایشگاه جهانی ۱۹۶۳ سفارش داده شد. از دیگر آثار شاخص او، تاق موزه هانسول کره جنوبی است که معمار تادائو آندو بوده است. آثار لیبرمن در مجموعه‌های مهمی از جمله موزه متروپولیتن، موزه هنر مدرن نیویورک، گوگنهایم، تیت مدرن لندن و غیره نگهداری می‌شود. لیبرمن با آثار موفق توانست جایگاه خود را به عنوان هنرمندی موثر و ماندگار در چشم‌انداز مدرنسیم آمریکایی تثبیت کند.

بام_پیکرسازی
نویسنده: فاطمه صفرپور
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است



فاطمه صفرپورمشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه صفرپور

نویسنده بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.