سادگی پیچیده
الکساندر لیبرمن، خالق آثار چشمگیر و موفقی چون مینیموم (Minimum) و آندرمدا (Andremeda)، یکی از هنرمندان انقلابی مینیمالیست است که تاثیر بسزایی در روند هنر مدرن آمریکا داشت. او در دورههای مختلف کار هنری خود، نقاشی فیگوراتیو و شیوه پساامپرسیونیستی را تجربه کرد و پس از مهاجرت از اروپا به آمریکا، آثاری با گرایشهای اکسپرسیونیسم انتزاعی، انتزاع پسانقاشانه و مینیمالیسم تولید کرد.
لیبرمن که همواره بر بنیان مدرنیسم تاکید میکرد، در آثار مینیمالیستی خود به صورتی رادیکال جهانبینی و نقطه نظر خود را در مورد طیف وسیعی از موضوعات مثل حرکت کیهان، حرکت چشم بیننده بر تابلوی نقاشی و نیز اندام انسان ابراز کرده است. مواجه هنرمند با روند سریع و حیرتآور صنعتی شدن آمریکا و سیطره هرچه بیشتر مدرنیته در این کشور سبب جذب وی به فرمهای هندسی شد. لیبرمن در مورد آثار هندسی خود گفته است که رویکرد نظری کلی این آثار مربوط به نسبت و قابلیت فرمها و اشکال هندسی در تکرار و تازگی همواره آنها تا بینهایت است.
لیبرمن هنرمندی است که همواره در رسانهها و فرمهای مختلف در حال تجربه و بروز وجهی از درون خود و یا واکنشی به جهان پیرامون بوده
نقاشیهای لیبرمن در آغاز در آغاز دهه شصت میلادی و تحت تاثیر پیکرسازیهای وی تغییر کرد؛ این با وجود ثابت ماندن ظاهری اشکال هندسی و ساختار کلی، حسی از تعلیق را تداعی میکنند. برای مثال در تابلوی آندرمدا به سال ۱۹۶۲، دایره بزرگی تمام سطح بوم را اشغال کرده، اما خطهای منحنی و قوسهای پهنی که سطح دایره را پوشاندهاند، این احساس را در بیننده بوجود میآورند که گویی این تصویر بیرون از قاب نقاشی نیز همچنان ادامه پیدا میکند.
دهه هفتاد میلادی دوره نقاشیهای اکسپرسیونیسم انتزاعی لیبرمن است که فضای عمیق و گاهی غرقکننده آثار هندسی جای خود را به همهمه طوفانی رنگها و حرکات مهارناپذیر قلم داده است. الکساندر لیبرمن هنرمندی است که همواره در رسانهها و فرمهای مختلف در حال تجربه و بروز وجهی از درون خود و یا واکنشی به جهان پیرامون بوده و به نظر میرسد بخش بزرگی از این بروز خام و آزاد را میتوان در دوره دوم آثار وی با درک پیچیدگی و سنگینی فرمها و رنگهای در هم آمیخته به وضوح مشاهده کرد.
بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری
تصاور:
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشتبام