بروشور نخستین نمایشگاه تالار ایران (تالار قندریز)

135
بروشور نحستین نمایشگاه تالار ایران (تالار قندریز)

بروشور نحستین نمایشگاه تالار ایران (تالار قندریز)


تالار ایران، چهارم تیرماه 1343، با نمایش آثار نقاشی دوازده عضو موسس آن، رویین پاکباز، منصور قندریز، محمدرضا جودت، فرامرز پیلارام، مرتضی ممیز، سیروس مالک، مسعود عربشاهی، صادق تبریزی، فرشید مثقالی، قباد شیوا، هادی هزاوه­ای و پرویز (محمد) محلاتی، در ساختمان شماره 198، خیابان انقلاب (شاه­رضای سابق)، مقابل ورودی اصلی دانشگاه تهران گشایش یافت. یک سال بعد، پس از مرگ نابهنگام منصور قندریز در سال 1344 به «تالار قندریز» تغییر نام داد.

تالار قندریز با کوشش­‌های پاکباز و جودت به یک کانون هنری و فرهنگی تبدیل شد. از اقدامات مهم این تالار، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی طراحی گرافیک و عکاسی، برای اولین بار در تاریخ گالری‌های ایران است. تالار قندریز با انتشار مطالب تخصصی در مورد هنر مدرن، در قالب جزوات و نشریاتی همچون «بررسی» و «فصلی در هنر» و نیز برگزاری جلسات نقد و بررسی و گفت‌وگو درباره آثار به نمایش درآمده، حرکت نوینی در جهت شناخت و معرفی هنر مدرن آغاز کرد.

متن این بروشور به قلم منصور قندریز است.

متن بروشور:

همپای رشد صنعت و ترقی علوم جدید هنر نیز دامنه جدید و وسیع‌تری پیدا کرده‌است و این بسیار قابل توجه است که هر روز عده بیشتری به کار هنری علاقه‌مند می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهند که بر تعداد هنرمندان در همه نقاط کره زمین بیش از حد طبیعی اضافه شده است. در پاریس٬ لندن٬ نیویورک٬ مسکو٬ تل‌اویو٬ رم و حتی تهران این نسبت با شدت هرچه بیشتری قوس صعودی خود را می‌پیماید پیدا کردن علت امر از حوصله این مقدمه کوتاه خارج است و اما امکانات ایجاد سازمان‌های هنری در بیشتر کشورهای مترقی جهان مسئله‌ای حل شده است.

– متاسفانه در محیط ما با وجود نیاز کامل و کوشش‌های ناقصی که وجود دارد هنوز صورت تحقق به خود نگرفته در حالیکه احتیاج به ایجاد امکانات بیشتر و کافی که هنرمندان بتوانند آثار خود را به راحتی عرضه کنند همچنان باقی است- باقی است تا خود هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر آستین‌ها را بالا بزنند و به هر قیمتی شده راه پیشرفت و موفقیت خود را هموار کنند- دست دوستی به هم دهند و به‌ خاطر هدف مشترک خود شانه به شانه هم گام بردارند. برای ایجاد چنین محیطی جه کارهای دشوار زیادی در پیش است که باید به همت خود هنرمندان و هنر دوستان از پیش پا برداشته شود.

نهضت پراکنده‌ای که از نقاشان جوان ایران در حال رشد و نمو است نوید دهنده اجتماع متشکلی از نقاشان در آینده نزدیک است و نقاشان جوان برای از بین رفتن مشکل مالی که تنها مشکل کار است، امیدواری‌های فراوانی به حمایت طرفداران واقعی هنر دارند.

نقاشان این نمایشگاه از علاقه‌مندان نقاشی که در تنظیم نمایشگاه نقائصی احساس میکنند انتظار همکاری و پیشنهادهای اصلاحی دارند.
تالار ایران با کمترین امکانات مالی و بشترین کوشش خود هنرمندان شرکت‌کننده بوجود آمده است.

بروشور تالار قندریز
بروشور تالار قندریز
بروشور تالار قندریز
بروشور تالار قندریز
بروشور تالار قندریز

برای مطالعه و دیدن آرشیو اسناد پژوهشی پشت‌بام به لینک زیر مراجعه کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.