هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

تصویرگری های کولمان موزاتوسط : در:

کولمان موزا-تصویرگری


کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا

تصویرگری های کولمان موزا ( آرت نوو )

کولُمان موزا (آلمانی: Koloman Moser؛ تلفظ آلمانی: [ˈko:loman ˈmo:zɐ]؛ ۳۰ مارس ۱۸۶۸ – ۱۸ اکتبر ۱۹۱۸) نقاش، گرافیست و هنرمند اتریشی بود که تأثیر قابل توجهی بر هنر گرافیک قرن بیستم گذاشت و یکی از هنرمندان پیشرو در انجمن جدایی وین و از بنیانگذاران کارگاه‌های وین بود. آرت نوو
پس از مرگ پدرش در ۱۸۸۸ برای تأمین هزینهٔ تحصیلش تعداد زیادی تصویرگری برای نشریه‌های هنری مانند نشریهٔ مُد وین انجام داد.
موزا از سال ۱۸۹۲ تا ۱۸۹۷ عضو کلوپ «هفت» بود که بعداً “جدایی وین” از آن به وجود آمد. او در آماده‌سازی حدود صد و چهل تصویر برای نشریهٔ این انجمن به نام لاتینی Ver Sacrum به معنی “بهار مقدس” مشارکت داشت که ” کلیمت” نیز از اعضای آن بود.
از ۱۸۹۳ به عنوان تصویرگر با مجله هنری Meggendorfer Blatter همکاری نمود.
در سال 1901/1902، مجموعه ای با نام “Die Quelle) “The Source) از طراحی های گرافیکی زیبا برای پرده ها، پارچه ها و کاغذ دیواری منتشر کرد.
در ۳ می ۲۰۱۰، مجموعه حراج(Swann Galleries)در نیویورک سیتی مجموعه ای از پیشطرح های جذاب کولمان برای سطوح تخت همچون پارچه ها و کاغذ دیواری را به فروش رساند که هر صفحه در یکسو طراحی سیاه سفید ودر طرف دیگر طرح رنگی کامل شده را شامل میشد.

 

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا

‌موزه هنرهای کاربردی وین (MAK) به افتخار صدمین سال مرگ وی، یکی از جامع ترین نمایشگاه های انفرادی خودرا با نام “Koloman Moser” از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ تا ۲۲ آوریل ۲۰۱۹ برگزار نمود. 
آثار موزا، شامل ده ها تصویرگری برای کتاب مجلات، داستان ها،پوسترها،تمبرها، اسکناس ها، کارت پستال ها، تبلیغات، منسوجات و ….. می باشد.
طراحی قوی و بیان‌گرا، با رگه‌هایی از تغزل‌گرایی و فرم‌های لطیف و شاعرانه که از ویژگی‌های آرت نوو است در مجموعه پربار آثارش دیده می شود.
اما این شور شاعرانه مانع نشده است تا خلاقیت و چیره دستی وی در ترکیب بندی و بازی‌های چشمگیر رنگی پنهان بماند، آثارش گنجینه‌ای است که هنوز می‌تواند هر تصویرگری را مجذوب خود نماید و درس‌های بسیاری بیاموزد.
فعالیت او در زمینه های متعدد گواهی است بر حیطه گسترده‌ای که تصو‌یرسازان می‌توانند در آن فعالیت نمایند.

 

بام تصویرسازی

دبیر: سمیه عیلپور

 

 

برای خرید مجله با ارسال رایگان به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

 

 

 

 

 

 

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

کولمان موزا-تصویرگری

.

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.