هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

کی کی اسمیت و مجموعه آثار اسطوره ای خوابیده با گرگتوسط : در:


اثر “خوابیده با گرگ” از مجموعه آثار طراحی “کی کی اسمیت”، با موضوع داستان های پریان است. طراحی در اندازه بزرگ، با جوهر و مداد گرافیت روی کاغذ، زنی لمیده را نشان می دهد در حالیکه گرگی را در آغوش گرفته است ،در بک‌گراند اثر تصویری دیده نمی شود. اسمیت اغلب در آثارش به موضوع گرگ و انسان و روابط متقابل انسان و حیوان توجه می کند. ارتباط تنگاتنگ بین زن و گرگ، ریشه در موضوعات فمینیستی، اسطوره ای و دینی دارد. کاغذ چروکیده و تکه چسبانی شده، به تختخواب و بالش تشبیه می شود.

 

اسمیت با هنر فیگوراتیو و اغلب با نمایشی تاثیرگزار و با جزئیات از بدن انسان، به موضوع زن از دیدگاه های اسطوره ای و فولکلور می پردازد و غالبا آثارش بیشتر از یک موضوع در یک زمان را تداعی می کنند و در چند روایت خوانده می شوند. تصویر زن و گرگ تداعی کننده داستان شنل قرمزی است در حالیکه از دیدگاه های فمینیستی اشاره به وجه شکارچی بودن زن دارد. بازگو کننده تمایلات زنانه برای در آغوش کشیدن و آشتی با زن-گرگ درون و تحقق بخشیدن به قدرت نهفته و منفعل است، که متعاقبا نیاز به بازنگری در رویکردهای اجتماعی و رها کردن سنت های اجتماعی و مذهبی دارد.

 

نگاه خاص کی کی اسمیت، وسعت تجربه گرایی وی و خروجی پر بارش، که شامل کتاب ها، طراحی ها، مجسمه ها، چاپ ها و همکاری اش با هنرمندان دیگر است، جایگاه او را به عنوان یکی از مهمترین هنرمندان فمینیست معاصر تثبیت می کند.

 

بام طراحی
دبیر: نجوا عرفانی

 

برای تهیه پشت بام به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید نسخه کاغذی

 

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.