گونیلا بریستروم، خالق کودک دوست‌داشتنی درگذشت

25

خالق کودک دوست‌داشتنی درگذشت

یک ضرب المثل سوئدی می‌گوید: «یک کودک دوست داشتنی اسامی زیادی دارد.» این مثل مطمئناً در مورد الفونس ابرگ صادق است. در بسیاری از ترجمه‌ها نام‌های مختلفی به این شخصیت داده شده است، از جمله ویلی وایبرگ در آلمانی، گولد در سومالیایی و برهان در عربی. به گفته بریستروم، الفونس اولین کتاب سوئدی بود که در ۱۹۸۵ به عربی ترجمه شد.

گونیلا بریستروم(Gunilla Elisabet Dukure Bergström) سوم جولای 1942 در گوتنبرگ متولد شد. در 1966 به استکهلم رفت تا کار خود را به عنوان روزنامه نگار آغاز کند. چندی بعد، در سال 1971 به عنوان نویسنده کتاب کودک ظاهر شد و اولین کتاب الفی اتکینز(الفونس ابرگ) را در سال 1972 منتشر کرد. او از آن زمان نویسنده کتاب کودک بوده و تا سال 2007، بیست و پنج کتاب الفی را منتشر کرده است. این کتاب‌ها به سی و پنج زبان ترجمه شده و بیش از هشت میلیون نسخه در سراسر جهان و چهار میلیون نسخه در سوئد فروخته است.

گونیلا بریستروم که به روانشناسی و رفتارهای انسانی علاقه داشت در برخی از کتاب‌های خود از این مفاهیم بهره برده است

بریستروم گفته که از داستان‌های زندگی خود الهام گرفته است. او که به روانشناسی و رفتارهای انسانی علاقه داشت در برخی از کتاب‌های خود از این مفاهیم بهره برده است. او در توصیف موقعیت‌ها بسیار صریح و جسور بود. وی همچنین کتاب‌های خود را تصویرسازی و اغلب با کولاژ کار می‌کرد. او شرکتی شخصی داشت که امتیاز مجموعه داستان‌های الفی را برای تولید، تئاتر، عروسک، پازل و بازی‌های رایانه‌ای واگذار کرد.

بریستروم در سال 2012، از سوی دولت سوئد موفق به کسب جایزه Illis Quorum شد که بالاترین جایزه برای شهروندان سوئدی است. تصویرگری کتاب الفی توسط نویسنده پیشنهاد ناشرش بود و او عمدا الفی را زشت تصویر کرد. او با صراحت گفته که نمی‌خواسته شخصیت کتابش زیبا باشد؛ «تعداد زیادی دخترناز و پسران شیطان با موش‌های مرده در جیبشان بودند که من هیچ‌کدام را نمی‌خواستم، من یک بچه واقعی می‌خواستم، من موهای ریز به او دادم تا صورت درشت او کمی نرم به نظر برسد.» گونیلا بریستروم بیست و پنجم آگوست 2021 ، در سن هفتاد و نه سالگی درگذشت.

بام تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.