تجربه تجملی، چالش اصلی فضاهای آنلاین هنری

40

تجربه تجملی، چالش اصلی فضاهای آنلاین هنری


دنیای ارتباطات و فضاهای خرید و فروش آنلاین، انقلابی در تجارت و اقتصاد ایجاد کرد. این انقلاب با اختلاف زمانی به زمینه‌های مختلف اقتصاد رسید؛ از فروشگاه‌های اینترنتی مانند آمازون تا حراج‌های آنلاین هنری. اما دنیای هنر ویژگی خاصی دارد که تجارت آنلاین هنر را از خرده فروشان آنلاین مانند آمازون متمایز می‌کند. با توجه به آمارهای منتشر شده، تنها شش درصد حراج‌های آنلاین هنری مبلغی بالاتر از پانصد هزار دلار و کمتر از یک درصد آنها مبلغی بالای یک میلیون دلار دارند.

ناشناخته بودن و دسترسی سریع، دو دلیل و انگیزه اصلی پشت خریدهای آنلاین است، در حالی که خریداران آثار هنری، خصوصا آثار گران‌قیمت، از تجربه تجملی شرکت و خرید در یک حراج حضوری لذت می‌برند. این ویژگی متمایزکننده بازار هنر است. ویژگی خرده‌فروشی‌های آنلاین مانند آمازون، ارائه طیف گسترده‌ای از کالاها با بهترین قیمت است، در حالی که برندهای معتبر بازار هنر، خصوصا در رده‌های بالا، یک محصول و تجربه تجملی را برای خریداران فراهم می‌کنند.

گالری‌های با سابقه و مشهور در دنیای هنر، بر مبنای اعتماد ناشی از حضور فیزیکی موجب جذب سرمایه‌گذاری شده و کماکان مزیت رقابتی خود در دنیای آنلاین را حفظ کرده‌اند

در مقایسه با خرده‌فروشی‌های آنلاین، که ابزارهای رقابت آنها قیمت و تنوع محصولات و نوع خدمات به مشتری است، بازار هنر بر ارزش‌آفرینی برای هنرمند و اثر از طریق ارتباطات شخصی و شبکه‌های حرفه‌ای دنیای هنر تکیه دارد. این رویکرد ریشه در فرآیند ارزش‌گذاری آثار هنری دارد که متاثر از درک فرهنگی اقتصاد هنر است. در این نگاه، “حرفه‌ای‌های دنیای هنر” به عنوان نخبگان و صاحب نظران بازار هنر دیده می‌شوند.

در نتیجه، گالری‌های با سابقه و مشهور در دنیای هنر، بر مبنای اعتماد ناشی از حضور فیزیکی موجب جذب سرمایه‌گذاری شده و کماکان مزیت رقابتی خود در دنیای آنلاین را حفظ کرده‌اند. البته در رده‌های میانی و پایینی بازار هنر، کنترل در دستان حراجی‌های آنلاین است. ارائه آثار متنوع هنرمندان از هر جای دنیا برای هر سلیقه و طرز فکری مزیت رقابتی آنها است. آنلاین‌ها حتی با استفاده از الگوریتمی که دارند، با توجه به انتخاب‌های قبلی مشتری و اطلاعات اولیه‌ای که از او می‌گیرند، می‌توانند پیشنهادات قابل قبولی به مشتری بدهند.

منبع: Samdanis, M. (2016). “The Impact of New Technology on Art”.
تصاویر: تعدادی از حراج¬های حضوری و فضاهای آنلاین فروش آثار هنری
بام اقتصاد هنر
دبیر: هژیر کهریزی


برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر بام اقتصادهنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.