خاله ریزه و نخ‌های سحرآمیز

54

خاله ریزه و نخ‌های سحرآمیز

«بسیار تلاش می‌کنم تا چیزهای باوقار اما شاد بسازم […] من میراث نمی‌خواهم، فقط می‌خواهم وقتی اینجا هستم خوش بگذارنم.»

شیلا هیکس (Sheila Hicks) در سال ۱۹۳۴ میلادی، در نبراسکا متولد شد. کودکی‌ وی در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا و همراه پدر در جاده‌ها برای پیدا کردن کار گذشت. او این زندگی مدام در سفر را “فوق العاده” توصیف می‌کند؛ چیزی که شش دهه‌ زندگی‌ او به عنوان هنرمند را تعریف می‌کند. هیکس دانشجوی دانشگاه ییل بود و نقاشی را نزد جوزف آلبرز آموخت، کسی‌ که کتابش تعامل و رویکردهای جدید نسبت به رنگ را در آثار شیلا هیکس شکل داد و تاثیر ماندگاری بر آثارش گذاشت.

او در حین کار با جورج کابلر، مورخ‌هنر، شیفته‌ منسوجات و بافندگی شد. کابلر او را به سفر به مناطق مختلف تشویق کرد تا بتواند درک خود را از این کارماده گسترش دهد. پس از اتمام دوره کارشناسی در سال ۱۹۵۷، برای مطالعه بافت باستانیِ منطقه آند در شیلی به آمریکای لاتین رفت و به جست‌وجوی سنت‌های هنری غنی آن منطقه پرداخت. تجربیات وسیع در سفر، زندگی و کار در سراسر جهان فرصت جست‌وجو در زمینه منسوجات را برای شیلا فراهم کرد؛ کارماده‌ای انعطاف‌پذیر و سازگار که هنرمند توانست بیشترین ارتباط را با آن برقرار کند. او می‌گوید: «نساجی یک زبان جهانی‌ است و در همه فرهنگ‌های جهان یک عنصر مهم و ضروری‌ محسوب می‌شود.»

«نمی‌خواهم کاری را که می‌دانم چگونه است انجام دهم.»

از ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۴ در مکزیک زندگی و نزد صنعتگران سنتی نساجی مهارت‌های خود را تقویت کرد. سال ۱۹۶۴ به پاریس رفت و در آن‌جا به کار در استودیو ادامه داد. او به مناطق زیادی از جمله هند، عربستان، ژاپن، مراکش و آفریقای جنوبی سفر کرده و در هر منطقه دانش و شیوه محلی را فرا گرفته است. رویکرد هیکس به منسوجات و تنوع شیوه‌هایی که تجربه کرده بود، او را در مرکز جنبش هنری Fiber در دهه شصت و هفتاد میلادی قرار داد. جنبشی که در آن هنرمندان امکانات جدیدی را برای این رسانه قابل انعطاف ابداع کردند. آن‌ها آثار بافته دوبعدی و سه‌بعدی ایجاد کردند که قراردادهای رایج را برهم زد و نظم جدیدی در عرصه ساخت بافته‌های دو بعدی که عمدتا تحت نظام مردسالارانه شکل می‌گرفت، ایجاد کرد.

هیکس با توجه به ساختار، فرم و رنگ بافته‌ها به دنبال یافتن فرهنگ‌های گوناگون جهان است و کارهایش را در مقیاس‌‌های مختلف از آثار بافته‌های کوچک تا مجسمه‌های بزرگی از توده الیاف را در بر می‌گیرد. او از رنگ‌های بسیار اشباع شده و مواد اولیه منسوجات مانند پشم، نخ مصنوعی و کتان در آثارش استفاده می‌کند که به سختی با پیچیدن و انباشته شدن ساخته می‌شوند. از سوی دیگر آثار هیکس، به دلیل تنوع رنگ و ماده، بسیار مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. او که هنرمند تجربه‌گری است، می‌گوید: «نمی‌خواهم کاری را که می‌دانم چگونه است انجام دهم.» شیلا هیکس سال ۲۰۱۴ در دوسالانه ویتنی و سال ۲۰۱۷ در دوسالانه ونیز حضور داشت. آثار او در مجموعه‌ موسسه هنر شیکاگو، گالری تیت، موزه هنرهای مدرن نیویورک، موزه اشتدلیک آمستردام و چندین موزه مهم دیگر دنیا نگهداری می‌شود.
#بام_پیکرسازی
نویسنده: فاطمه صفرپور
تصاویر:


برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

فاطمه صفرپورمشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه صفرپور

نویسنده بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.