هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نیومدیاتوسط : در:


نیومدیا
از ظهور فن آوری دیجیتال (حتی در ابعاد ابتدایی و غیر کاربردی آن) در نزدیک به دو قرن اخیر نیاز به انتقال مفاهیم (غالبا سیاسی و اجتماعی) از طریق فن آوری و زبان جدید احساس شد. این انتقال مفاهیم شاید در ابتدا فاقد زیبایی شناسی دیده میشدند اما بمرور شاخصه های زیبایی شناسانه خود را کشف و تبیین کردند.
بروز هنر نیومدیا در تعارض ساختاری جدی با هنر سنتی (نقاشی ، مجسمه سازی و…) خیلی زود نسل های جدید را جذب کرده و گسترش پیدا کرد. نیو مدیا یا هنر رسانه جدید به عنوان یک اصطلاح در برگیرنده اشکال جدیدی از هنر میشود که ابعاد گسترده‌ای هم دارد. نیو مدیا به لحاظ محتوا به همان تنوع هنر سنتی و حتی بیشتر است اما محل بروز آن فراگیر تر و غالبا از طریق دیجیتال است.
عناوینی مثل virtual art هنرمجازی، software art هنر نرم افزاری، Internet art هنر اینترنتی، game art هنر بازی، telematic art هنر تلماتی، bio art هنر زیستی، computer animation انیمیشن کامپیوتری، interactive art, هنر تعاملی، computer graphics گرافیک کامپیوتری و شیوه یی مثل هک کردن و رسانه های تاکتیکی و درنهایت هر آنچه از فن آوری برای انتقال مفاهیم با نگاهی زیبایی شناسانه استفاده می کنند بخشی از نیومدیا هستند .

ویزگی‌های تعاملی، غیر خطی و غیر مذهبی، فصاحت، ارتباط ساده اما تو در توی بین هنرمند، اثر هنری تماشاگر از مهمترین ویژگی‌های نیو مدیا هستند
برای هنرمند نیومدیا تفاوتی نمیکند که از کدام فن آوری استفاده می کند. خواه متداول و کاربردی باشد و خواه جدید و حال ظهور. خواه در زمینه‌های علمی باشد و خواه نظامی، صنعتی، بیولوزیکی و… هنرمند از هر المانی که بنظرش کاربردی بیاید استفاده میکند و مفهوم خاص درون اندیشه اش را منقل میکند.

 

نیو مدیا که در سالهای اخیر شیوه های متنوعی را بوجود آورده است با تاکید بر ارتباط علم و صنعت با هنر، هنرمند را به عنوان مهندس و یا برعکس مطرح می کند و هنرمندان نیو مدیا علم و فن آوری را اغلب به عنوان موتور نو آوری و مخزنی برای الهامات زیبایی شناسانه میدانند. اولین جرقه های بوجود آمدن نیو مدیا از سال 1968 در مجله ای موسوم به لئونارد منتشر شد. این شروع با هنر الکترونیک و پس از آن با هنر دیجیتال بود. گسترش همه ی اشکال هنر دیجیتال (اعم از گرافیک، نقاشی، تصویر سازی…) سرعت بیشتری گرفت و به همین دلیل فناوری دیجیتال در هنر های زیبا با وجود تاریخ نسبتا کوتاهش رشته اصلی نیومدیا شناخته میشود.

 

گرچه با وجود آنکه مووگراف ها و مجموعه هایی که پیش از سال 2000 منتشر شده اند دامنه ای محدود یا جزیی دارند اما با این حال الهام بخش و بسیار آموزنده هستند.
بسیاری از هنرمندان عرصه‌های هنری سنتی حتی تعدادی از هنرمندان مدرن نیویورک هم نسبت به این بسط گسترش نگران بوده و هستند اما پرداختن و گسترش هنر رسانه جدید اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد تا جایی که بسیاری از مدارس هنر و دانشگاه‌های بزرگ و معتبر در حال حاضر این رشته را به عنوان یک درس اصلی و یا یک کورس تحصیلی ارائه می‌دهند و برنامه‌های فارق‌التحصیلی در سطح بین‌المللی هستند.

نویسنده: ماهیار چرمچی

 

پشت‌بام را از لینک زیر تهیه کنید

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.