جهانی شدن بازار هنر در دنیای ارتباطات

20

جهانی شدن بازار هنر در دنیای ارتباطات

دنیای هنر معاصر، خصوصا از ابتدای دهه نود میلادی، با رونق چشمگیر جهانی همراه بوده است. کاربران اینترنت به واسطه نقل و انتقال آنی اطلاعات در سراسر دنیا به هم متصل شده‌اند. این دگرگونی گسترده تاثیرات عمیقی بر روند تولید و مصرف محصولات فرهنگی و هنری گذاشته است. عرضه و تقاضای آثار هنری دیگر مانند گذشته، کاملا وابسته به مراکز معروف هنری نیست. جهانی شدن بازار هنر، روابط بین هنرمند، خریدار، مخاطب و محل تولید و تبادل آثار را دگرگون کرده است.

بازارهای جانبی هنر مانند برزیل، هند، غرب و جنوب آفریقا و حتی جنوب شرق آسیا به واسطه اتصال به مراکز هنری سنتی مانند پاریس، لندن و نیویورک رونق گرفته‌اند. هنرمندان می‌توانند از طریق اینترنت و بسترهای آنلاین آثارشان را در سطح جهانی به نمایش بگذارند و به بازارهایی که حضور در آن‌ها تا قبل از آن برایشان ممکن نبود، دسترسی داشته باشند. فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی نیز بر مجموعه‌داران داشته است.

دنیای فناوری اطلاعات، شفافیت اقتصادی را در قیمت‌گذاری آثار هنری، خصوصا در حراج‌ها، به شکل نامحسوسی بالا برده است

مجموعه‌داران به گالری‌ها و حراج‌های آنلاین در سراسر دنیا متصل شده‌اند. بسترهای آنلاین نه‌تنها بازارهای جانبی را به مراکز هنری متصل کرده، بلکه راه ارتباطی بین این مراکز جانبی با یکدیگر را نیز فراهم آورده است. مجموعه‌داران در اقتصادهای نوظهور می‌توانند به بازارهای نوپای دیگر دسترسی داشته باشند. در ابعاد دیگر، دنیای فناوری اطلاعات، شفافیت اقتصادی را در قیمت‌گذاری آثار هنری، خصوصا در حراج‌ها، به شکل نامحسوسی بالا برده است؛ دسترسی به نقد و نظرهای مختلف، خصوصا آن‌هایی که انتفاع اقتصادی در آن حراج‌ها ندارند و همچنین گزینه‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاری این امکان را فراهم آورده است. از این طریق مجموعه‌داران با دید بازتری می‌توانند برای سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند.

فناوری اطلاعات به جهانی شدن هنر و بازار هنر شتاب داده است. بازارهای محلی به هم متصل شده‌اند، گالری‌های محلی آثار هنرمندان محلی را در سطح جهانی به فروش می‌گذارند و یا آن‌ها را به مجموعه‌داران بین‌المللی متصل می‌کنند؛ دنیای هنر معاصر مرزهای شهری و کشوری را کمرنگ کرده است. گویی که هنر معاصر از دو مسیر گسترش یافته است؛ هنرمندان پیشرویی که در لبه دنیای هنر فعالیت می‌کنند و نیز فراهم شدن ارتباطات وسیع فرامرزی بین فعالان و مراکز هنری دنیا.
منبع:
Samdanis, M. (2016). “The Impact of New Technology on Art”.

تصاویر: آثار هنری ارائه شده در سومین حراج “RED”. در این حراج که نمونه‌ای از همکاری هنرمندان بین‌المللی است، دو تن از مشهورترین افراد دنیای هنر و معماری معاصر، Theaster Gates و Sir David Adjaye با موسیقی‌دان و فعال اجتماعی Bono، برای کیوریتوری سومین حراج RED در حمایت از مبارزه با ایدز همکاری کرده اند (تصویر آخر این سه نفر را در کنار لری گاگوسیان نشان می‌دهد).
#بام_اقتصادهنر
دبیر: هژیر کهریزی


برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.