از زیست خود/ به بهانه زادروز الکس کاتز

66

از زیست خود
به بهانه زادروز الکس کاتز

الکس کاتز (Alex Katz) بیست و چهارم جولای 1927 در بروکلین نیویورک متولد شد. او یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان نسل خود است. کاتز که با جنبش پاپ آرت در ارتباط بود، نخستین نمایشگاه خود را در 1954 برگزار کرد و از آن زمان مجموعه‌ای مشهور از آثار نقاشی، پیکرسازی و چاپ را تولید کرده است. او در ابتدای کار از وجوه مختلف فرهنگ و جامعه آمریکا، از جمله تلویزیون، فیلم و تبلیغات الهام گرفت و طی شش دهه گذشته، خود را به عنوان یکی از نقاشان برجسته زندگی مدرن معرفی کرد؛

عمده آثار او پرتره‌ها و مناظر غنایی مسطح با خطوط خلاصه هستند. کاتز با استفاده از ضربات قلم‌موی عریض، تعدد و تنوع پالت رنگی و ترکیب‌بندی‌های خلوت و ساده، نقاشی‌هایی را آفرید که رابرت استور، مورخ هنر، آن را نوع جدید و متمایزی از رئالیسم در هنر آمریکا خواند که ترکیبی از جنبه‌های انتزاع و بازنمایی را در خود دارد.

با دستیابی به تحسین منتقدان و موفقیت تجاری، کارهای وی چراغ راه بسیاری هنرمندان جوان، همچون الیزابت پیتون و جولیان اوپی شد.

اواسط دهه 1950 ، کاتز در حلقه کوچک هنرمندان معروف به “صحنه خیابان” قرار گرفت که شامل لوئیز داد (Lois Dodd)، لری ریورز (Larry Rivers) و فیرفیلد پورتر (Fairfield Porter) بود. طی دهه‌های بعدی، وی با کار روی کاغذهای برش خورده و ورق‌های آلومینیوم ، شیوه کار خود خود را توسعه داد. با دستیابی به تحسین منتقدان و موفقیت تجاری، کارهای وی چراغ راه بسیاری هنرمندان جوان، همچون الیزابت پیتون (Elizabeth Peyton) و جولیان اوپی (and Julian Opie) شد.

آدا دل‌ مورو (Ada Del Moro)، همسر کاتز، به همراه دو فرزندشان موضوع بسیاری از تابلوهای او بوده است. او که بسیاری از تابلوهای خود را از بین برده، گفته که هیچ وقت نمی‌خواهد کاری را انجام دهد که قبلا انجام شده و در این راه زندگی شخصی و خانواده‌اش بیشترین کمک را به کرده‌اند، زیرا آن‌چه از زیست شخصی هنرمند برمی‌آید نه تنها تکراری نیست که همواره تازگی دارد.
#بام_نگر
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

پشت‌باممشاهده نوشته ها

Avatar for پشت‌بام

«پشت بام»، فصلنامه‌ی فرهنگی هنری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.