هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه نقاشی‌های داوود زندیانتوسط : در:


نمایشگاه نقاشی‌های داوود زندیان

نمایشگاه نقاشی‌های داوود زندیان

•بام‌گردی هفته‌ی اول دی‌ماه
• نمایشگاه نقاشی‌های داوود زندیان
گالری ایرانشهر
•روزگار آفتابی
.

نمایشگاه نقاشی‌های داوود زندیان گالری ایرانشهر
در استیتمنت نمایشگاه آمده است:
{کافه‌های قدیمی, میزهای چیده, جمع یاران جانی, چراغانی‌ها, درختان میوه باغ‌ها, گربه‌ها و نگاه افرادی که از ورای سالیان گذر کرده از درون قاب نقاشی به ما خیره شده‌اند و از دل رنگ‌های گرم و بیانگر قصه خود را حکایت میکنند.
روزگار آفتابی دوستی‌های پایدار و محفل‌های گرم, صحبت‌ها و مصاحبت‌های صمیمی, جشن‌ها و دورهمی‌ها و امیدها و آرمان‌هایی که یا رفت و یا ماند, اما دیگر به آن قامت پرشور در نیامد.
شیوه نقاشی‌های داوود زندیان بسیاری از مشخصات نقاشی معاصر را داراست؛ بیانگری در طرح و رنگ؛ روایتگری؛ طرد قواعد مرسوم پیشین در باب سبک و انسجام ساختار؛ ترکیب‌بندی و رنگ؛ کنارهم‌نشینی ساحت‌ها و زوایای دید متفاوت؛ و عدم تمایل به آرمانی کردن تصویر.

رسیدن به این شیوه محصول مراتب مختلفی بود که در روند هنری‌اش آزمود. از جمله نقاشی قهوه خانه‌ای, نگارگری صفوی, شیوه بازنمودی نقاشان روسی, عوالم آخرالزمانی اود نر دروم و تجارب فیلم‌سازی و عکاسی.
عکس‌هایی که در پس‌زمینه بیشتر آثار دیده می‌شوند از یک‌سو مفصل‌بندی نقاشی را حفظ می‌کنند و از سویی حضوری نمادین دارند.

پیکرهای تابلو هم از عکس متولد می‌شوند و حضور دوربین‌ها بر این اهمیت تاکید می‌گذارد. عمل جمع کردن عکس‌ها نقشی موازی با خود تابلوها ایفا می‌کنند.
گردآوری و کنارهم نهادن قطعات گذشته و ساختن و زنده کردن دوباره تاریخی کوچک؛ تاریخ زیسته و حکایت شده از زبان مردمی که از گذشته به حال می‌نگرند.
هلیا دارابی}

نمایشگاه نقاشی‌های داوود زندیان گالری ایرانشهر
.
سه‌شنبه ـ ۴ دی‌ماه ۱۳۹۷
#بام_گردی
نویسنده: مهدی مشایخی

پشت‌بام را از لینک زیر خریداری کنید

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.