هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بینایی در آثار جولیا فولرتون باتنتوسط : در:

عکس-عکاسی

عکس


عکس-پشت بام-صمدقربانزاده-ایران

عکاسی

بینایی نعمتی بسیار ارزشمندی است

که در همه مراحل زندگی وجودش بسیار مهم و حیاتی است .در سال ٢٠١٣ “جولیا فولرتون باتن”مجموعه ای بنام “نابینایان لندن” شروع می کند که در آن به افرادی که از لحاظ بینایی مشکل دارند و نمی توانند همانند مردم عادی دنیای اطرافشان را مشاهده کنند می پردازد.

او با قرار دادن آنها در مکان هایی که از لحاظ عاطفی ارتباط بسیار نزدیکی با آنها دارند تصاویر سینمایی زیبایی را خلق میکند.

این مکان ها که اغلبشان فضاهایی هستند که “جولیا” با پرس و جو و مکالمه با کاراکترهایش آنها را انتخاب کرده است .مکان هایی که یا به نوعی ارتباط با دوران کودکی و خاطرات افراد دارند و یا مکان های اند که این کاراکترها در زندگی روزمره شان با آنها درگیر هستند.
این افراد که اغلب آنها یا بصورت مادرزادی نابینا به دنیا آمده اند و یا در طول مراحل زندگی به این عارضه دچار شده اند از طریق عکس های “جولیا” تبدیل به انسان های بسیار قابل احترام می گردند.”جولیا” در این تصاویر با استفاده از نورهای بسیار ملایم دنیای پر از امیدی از آنها را به ما نشان می دهد.

دنیایی که در آن هر کدامشان همچون فرشتگان بی گناهی می مانند که در سکوتی ابدی گرفتار آمده اند. “جولیا فولرتون باتن” این مجموعه را بعد از آنکه پدرش قدرت بینایی خودش را از دست داد شروع کرد.

بعد از این اتفاق که برای “جولیا” همانند شوک بزرگی می مانست او را به اندیشیدن در مورد دنیای این افراد مجبور کرد .طوریکه “جولیا” وادار شد برای درک بهتر دنیای این افراد به سراغ آنها برود تا از این طریق بتواند جواب سئوالات خود را در یابد.

عکاسی
.
#بام_عکاسی
نویسنده: صمد قربان‌زاده

پشت بام را از لینک زیر خریداری کنید

خرید نسخه کاغذی

دسته‌بندی نشدهمجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.