هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

شهزیا سکندر و شخصی‌سازی مینیاتور ایرانی و هندیتوسط : در:


شهزیا سکندر-تصویرساز-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری

شهزیا سکندر

مینیاتور ایرانی و هندی، سبکی سنتی است که از اصولی خاص تبعیت می کند.

اما ” شهزیا سکندر ” این هنر را به روش شخصی تجربه کرده و روش مندی دقیق مینیاتور را با خلاقیت و موضوع گرایی غربی ترکیب می‌کند. شهزیا با تجربه کردن رسانه‌های مختلف، استعاره‌های فرمی اصول‌مند مینیاتورها را همراه با محدودیت های ابزاری شان، به چالش می کشاند و مینیاتور را به حوزه هنرمعاصر وارد می‌کند.

او نقش های سنتی را با ارجاعات فرهنگی بی‌شماری ترکیب می کند و آنها را به کلاژها و مدیاهای مختلفی چون نقاشی‌دیواری ، ویدیو آرت و اینستالیشن‌هایی به اندازه یک اتاق انتقال می دهد. هنر او اغلب ادای احترامی به هنر کلاسیک و در عین حال چالشی برای شکستن اصول و قراردادهای آن است.
در آثار شهزیا سکندر، آبستره‌ها، فرم های بازنمایانه و متن های نوشتاری، در عین اینکه برای چیرگی بر هم رقابت می کنند، در کنار هم همزیستی دارند. او همزمان با ارائه روایت، اثاری را خلق می کند که چندین تفسیر را به ذهن متبادر می کنند.
طراحی عنصر اصلی پروسه کار شهزیا است، برای او طراحی تنها هدایت تخیل نیست بلکه رهاکننده قدرت خلاقیت اوست. وسیله ای پایه ای برای کشف کردن، آگاه شدن از محدودیت ها و تمرینی در بداهه سازی، ساختن مفهوم از یک ایده و پیگیری برای بارور شدن آن ایده است.

ایده هایی که در طول زمان بدست می آیند و نتیجه کنکاش و تامل هنرمند هستند.
شهزیا سکندر در سال 1969 در لاهور پاکستان به دنیا آمد. وی از کالج ملی هنر در لاهور فارغ التحصیل شد و سپس در ایالت رودآیلند آمریکا ادامه تحصیل داد. او در زمینه های طراحی، نقاشی، انیمیشن، اینستالیشن، پرفورمنس و ویدئوآرت فعالیت دارد و هم اکنون در نیویورک زندگی و کار می کند.
.
#بام_طراحی
نویسنده: نجوا عرفانی

پشت‌بام را از لینک زیر خریداری کنید

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.