«نترس»، نخستین ویدیو با چاپ سیانوتیپ

51

نترس
نخستین ویدیو با چاپ سیانوتیپ

اد کار (Edd Carr) فیلمساز و عکاس، به سفارش شرکت گلوب تاون ریکوردز، ویدیوی قطعه موسیقی «نترس» را ساخت. قطعه «نترس» اثری از تایکو جونز، موسیقیدان جوان اهل هاکنی در شرق لندن است. اد کار این ویدیو را با چاپ پنج هزار فریم عکس به شیوه سیانوتیپ (Cyanotype) و متحرکسازی آن‌ها در نرم افزار خلق کرد. این اولین ویدیوی بلند است که به شیوه چاپ سیانوتیپ ساخته شده؛ سیانوتیپ یک فرایند چاپ عکاسی است که تصویر حاصل از آن، تک رنگ با فام آبی است.

در قرن بیستم مهندسان از این شیوه به عنوان فرایندی ساده و کم هزینه برای تولید نسخه‌هایی از نقشه‌ها، به مثابه طرح اصلی، استفاده می‌کردند. در این فرآیند از دو ماده شیمیایی استفاده میشود؛ سیانوتیپ با ترکیب دو محلول سیترات آمونیوم و فری سیناید پتاسیم و با استفاده از سطوحی که قابلیت آغشتگی دارند ـ مانند کاغذ و پارچه و غیره ـ و پرتو فرابنفش بدست میآید. شیوه سیانوتیپ در سال 1842 توسط سر جان هرشل ابداع شد.

این ویدیو که به صورت مضمونی به پرندگان و ارتباط آنها با فرهنگ و بحران آب و هوا می‌پردازد، ترکیبی از فرایندهای دیجیتال و آنالوگ است

اد کار درباره این پروژه می‌گوید: «من قبلا هم با سیانوتیپ کار کرده بودم، اما بسیار کوتاه بود و در واقع اصلا یک ویدیوی کامل نبوده است. پیش از آن هم هم با استفاده از چاپ لومن، فتوگرام و چاپ روی زمینههای مختلف، ویدیوی انیمیشن ساخته بودم. در این پروژه پردازش سیانوتیپ‌ها سختترین قسمت کار بود که به دلیل اشتباهات و تغییرات به طول انجامید. از آنجا که سیانوتیپ ممکن است به مرور زمان تار و محو شود، مجبور شدم کاغذها را به صورت دستهای با ماده حساس بپوشانم و بگذارم تا خشک شوند و روز بعد کار را ادامه دهم.

به طور معمول، روزانه حدود یکصد صفحه را با یک لایه محلول سیانوتیپ میپوشاندم و پس از خشک شدن، نگاتیوهای دیجیتال را روی آنها پیاده می‌کردم.» این ویدیو که به صورت مضمونی به پرندگان و ارتباط آنها با فرهنگ و بحران آب و هوا می‌پردازد، ترکیبی از فرایندهای دیجیتال و آنالوگ است؛ فیلم‌های اولیه را با دوربین کانن دیجیتال با سرعت بیست و چهار فریم بر ثانیه در گرفته است. سپس از دیجیتال به آنالوگ منتثل شده و پس از چاپ سیانوتیپ، دوباره به صورت دیجیتال تدوین شده است.

در ادامه گفت‌وگوی اد کار با «الترناتیو فتوگرافی» را می‌خوانیم.

کمی درباره خودت به ما بگو.
اِد کار: من یک هنرمند مستقل از شمال یورکشایر هستم که با تصویر متحرک و عکاسی آنالوگ کار می‌کنم. چند سال با فرایندهای جایگزین کار کردم و آن‌ها را با قالب تصویر متحرک تطبیق دادم. کار من بیشتر به اضطراب ما در مورد بحران زیست محیطی و انقراض زندگی می‌پردازد. با استفاده از فرایندهای لمسی آنالوگ، سعی می‌کنم پیوندی بین ماهیت مصالح کار و محتوای موضوعی ایجاد کنم.

مثلا فریم‌های فیلم «آتش‌سوزی می‌شود» را با استفاده از روش چاپ لومن‌، روی کاغذ منقضی ایلفورد و در معرض نور خورشید چاپ کردم. من در دانشگاه فالموث در رشته عکاسی دریایی و تاریخ طبیعی تحصیل کردم و اخیراً کارشناسی ارشد هنر معاصر را در کالج سلطنتی هنر گذراندم. پیش از این، در پارک ملی نورث مورس مربی سگ‌ها بودم.

شما مدیر پروژه «اتاق تاریک پایدار شمالی» در انگلستان هستید که در زمینه آینده سبز در عکاسی آنالوگ فعالیت می‌کند. این مجموعه چطور شکل گرفت؟
اِد کار: من در کنار کار هنری، پژوهش هم می‌کنم و دو مقاله در مورد موضوع پایداری در عکاسی آنالوگ نوشتم. اولین مورد، با عنوان «اکولوژی غلات»، یک تحلیل زیست محیطی برای استفاده از ژلاتین حیوانی در فیلم است که نتایج اخلاقی و زیست محیطی این ماده را ارزیابی می‌کند. پس از آن، با اقامت در مجموعه «الترناتیو فتوگرافی» لندن، مقاله بعدی را نوشتم و یک مجموعه غیرمتمرکز از اتاق‌های تاریک پایدار را پیشنهاد دادم. با همکاری مجموعه «اتاق تاریک پایدار»، من «اتاق تاریک پایدار شمالی» را راه اندازی کردم.

چگونه به سیانوتیپ علاقمند شدید؟
اد کار: اولین بار در یک کارگاه آموزشی در دانشگاه سیانوتیپ‌ تولید کردم؛ زیبایی بصری و روند کار توجه مرا جلب کرد؛ این‌که شما می‌توانید آن را به راحتی در آب و آفتاب ظاهر و چاپ کنید، خیلی برایم جالب بود. آزمایش‌های اولیه من اغلب چاپ تماسی برگ و مواردی از این دست بود که گاه شکست‌هایی در پی داشت. هنگامی که شروع به آزمایش سازگاری این فرایندها با تصویر متحرک کردم ، چند سکانس کوتاه برای فیلم خودم «راهنمای درختان انگلیس» را با سیانوتیپ ساختم. پس از آن فهمیدم که سیانوتیپ، علی رغم کار زیاد، می‌تواند شیوه بسیار جذابی برای روند تصویر متحرک باشد.

چه چیزی شما را به چاپ پنج هزار سیانوتیپ و ساخت فیلم واداشت؟
ادکار: خیلی جالب است، من می‌خواستم یک فیلم کامل سیانوتیپ تهیه کنم؛ در مورد سیل در نتیجه خرابی زیست محیطی. با این حال، با درک ماهیت عظیم چنین پروژه‌ای، آن را در حالت تعلیق قرار داده بودم تا زمانی که بتوانم وقت و بودجه لازم را تامین کنم. چند ماه بعد، از طرف شرکت گلوب تاون ریکوردز با من تماس گرفته شد و من آن را فرصتی برای امتحان این شیوه دیدم. البته موضوع در مورد سیل نبود، اما به من آزادی کار و خلاقیت داده شد تا بتوانم ایده‌های خودم را درباره تغییرات آب و هوا و تاثیر آن بر پرندگان و محیط زیست ارایه کنم.

چگونه این ویدیو را تهیه کردید؟
اد کار: کل کار نزدیک به سه ماه به طول انجامید. ماه اول شامل فیلمبرداری و جمع بندی فیلم اولیه بود. بعد ویرایش آن در یک نسخه دیجیتالی انجام شد. سپس فیلم به فریم‌های جداگانه تقسیم شد؛ 24 فریم در ثانیه. یعنی من 24 تصویر برای چاپ در هر ثانیه از فیلم داشتم که آن‌ها را به نگاتیو تبدیل کردم و با استفاده از چاپگر اکومونو آن‌ها را در ورق‌های زیست تخریب پذیر چاپ کردم. 9 فریم در هر ورق آ4 و در نهایت 580 ورق آ4 .
برای قسمت سیانوتیپ، من از کاغذ آبرنگ بدون اسید استفاده کردم.

از آنجایی که سیانوتیپ در طول زمان ممکن است مه بزند و سبب تخریب و محو شدن تصویر نهایی شود، یک روز را به پوشاندن برگه‌ها با ماده حساس سیانوتیپ مشغول می‌شدم و یک شب هم صرف خشک کردن ورق‌ها می‌شد و روز بعد چاپ نهایی انجام می‌شد. برای چاپ، ابتدا سعی کردم از نور خورشید استفاده کنم، اما بسیار غیر قابل پیش‌بینی و وقت گیر بود، بنابراین با استفاده از لامپ فرابنفشی که موسسه هنری خیریه محلی سخاوتمندانه دراختیارم گذاشت، کار را ادامه دادم. به‌طور متوسط ، روزی 12 ساعت کار کردم و در هر روز حدود 100 سیانوتیپ تولید کردم. سپس سیانوتیپ‌ها به صورت جداگانه اسکن شده و در لایت‌روم بریده شدند. ویدیوی نهایی از ترکیب این تصاویر در نرم‌افزار فاینال کات به دست آمد.

رابطه شما با تایکو جونز چگونه است؟
اد کار: من تایکو را قبل از اجرای این پروژه نمی‌شناختم. شرکت ضبط برخی از کارهای من را در اینستاگرام دیده بود، به ویژه انیمیشن‌های من که روی خاک چاپ شده بودند. به همین دلیل با من تماس گرفتند و ما بعد از چند ماه کار، بسیار به هم نزدیک شدیم و حالا با هم دوستان خوبی هستیم.

آیا در حال حاضر برنامه دیگری برای کار با سیانوتیپ دارید؟
اد کار: برنامه مشخصی ندارم، گرچه همان‌طور که گفتم، می‌خواهم دوباره به فیلم سیل برگردم، چون احساس می‌کنم موضوع آب و زیبایی‌شناسی سیانوتیپ‌ بسیار با هم تناسب دارد.

منبع مصاحبه :
https://www.alternativephotography.com/edd-carr-cyanotype-video-tycho-jones/
اینستاگرام اد کار:
https://www.instagram.com/eddcarr/
اینستاگرام تاریکحانه های پایدار شمال:
https://www.instagram.com/northernsustainabledarkroom/?hl=en
لینک موزیک ویدئو در یوتیوب :
https://www.youtube.com/watch?v=MqIAbnSQuN4
سایت تاریک خانه های پایدار شمال:
http://www.londonaltphoto.com/sustainable-darkroom-about
سایت خالق موزیک ویدئو :
https://eddcarr.art/
اینستاگرام خواننده موزیک ویدئو:
https://www.instagram.com/tychojones/
منبع خبری ساخت موزیک ویدئو:
https://www.dpreview.com/news/2522727855/video-this-music-video-is-made-entirely-5000-cyanotype-prints

#بام_دگر
دبیر: حمید جانیپور
دستیار: محمد ابهری

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
برای ورود به صفحه پینترستِ پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

حمید جانی‌پورمشاهده نوشته ها

Avatar for حمید جانی‌پور

بام دگر دبیر: حمید جانی‌پور دستیار: محمد ابهری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.