نخستین عکس تاریخ فتوژورنالیسم

54

نخستین عکس تاریخ فتوژورنالیسم

نخستین عکسی که در روزنامه‌‌ای منتشر شد، مربوط است به قیام کارگران پاریس که در فاصله روزهای بیست و یکم تا بیست و ششم ژوئن 1848، در اعتراض به تعطیلی کارگاه‌های عمومی‌-‌ملی رخ داد.

روز بیست و سوم ژوئن ۱۸۴۸ «قیام روزهای ژوئن» در فرانسه آغاز شد. این قیام در واکنش به بیرون راندن سوسیالیست‌ها از انقلاب و تعطیلی کارگاه‌های ملی بود که با هدف ایجاد شغل برای بیکاران تشکیل شده بود. بعد از «انقلاب زیبای فوریه»، به قول مارکس، همراهی دو طبقه سرمایه‌دار و کارگر سبب سرنگونی شاه لویی فیلیپ و برپایی نظام جمهوری شد که سیاست‌های سوسیالیستی بسیاری در راستای برابری را در پی داشت. یکی از این سیاست‌ها ایجاد کارگاه‌هایی برای بیکاران بود تا ضمن آموزش فنون بتوانند به کاری مشغول شده و امرار معاش کنند. اما چندی از انقلاب نگذشته بود که جمهوری به انقلاب خیانت کرد و در راستای جبران ورشکستگی دولت، بسیاری از این سیاست‌ها را متوقف کرد، وزرای سوسیالیست اخراج شده و این کارگاه‌های آموزشی تعطیل شد. 

در نتیجه طبقه‌کارگر به پا خواست و حقوق و دستاوردهای نویافته خود را طلب کرد. ژنرال کاوانیاک (Cavaignac) که پیش‌تر در استعمار الجزایر نقش داشت، این بار نیرو‌هایش را برای سرکوب طبقه کارگر میهن خود به پاریس آورد. مقاومت کارگران 5 روز ادامه داشت، اما در نهایت بیش از یک‌هزار نفر کشته و هزار و دویست کارگر دستگیر شدند و قیام شکست خورد. 

در زمان این وقایع و اعتراض‌ها، دو عکس مشهور از خیابان “سن مور” که مرکز اصلی این قیام خونین بود، گرفته شده است؛ عکس اول در روز بیست و پنجم ژوئن و عکس دوم فردای آن روز برداشته شده است. این عکس‌ها در روزنامه‌های اول تا هشتم ژوییه همان سال منتشر شدند. تا پیش از این، روزنامه‌ها برای روایت تصویری وقایع و مطالب، از تصویرسازی استفاده می‌کردند و این نخستین بار بود که یک عکس مستقیما در صفحات روزنامه جای می‌گرفت. عکاس این عکس‌ها معلوم نیست، اما در هر حال، بسیاری این دو عکس را آغاز فتوژورنالیسم می‌دانند.

#بام_تاریخ
نویسنده: زروان روح‌بخشان
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
برای ورود به صفحه پینترستِ پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for  زروان روح‌بخشان

سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.