شنگ کی/خاطره خیانت تاریخ

90
خاطره خیانت تاریخ

خاطره خیانت تاریخ

«آثار من برای سرگرمی یا انتقال احساس آرامش و لذت نیستند. نقاشی‌های من همیشه شکلی از اعتراض هستند، مانند شمشیری دو لبه که دو جهت را نشانه رفته است؛ مساله‌ای جهانی و مسائل چین.»
شنگ کی (Sheng Qi) نقاش، اجراگر و پیکر‌ساز چینی به سال ۱۹۶۵ در چین متولد شد. وی از موسسان یکی از اولین گروه‌های هنری چین، گروه اجرای مفهوم ۲۱ (Concept 21) است. سال ۱۹۸۹ تحت تاثیر قتل عام میدان تیانانمن، شنگ کی انگشت کوچک دست چپ خود را برید و آن را در گلدانی دفن کرد. تصمیم وی برای استفاده از بدن خود به عنوان زمینه کار اعتراضی، نظرهای زیادی را به خود جلب کرد. گلدانی که شنگ انگشت خود را در آن کاشته بود، بعد از تبعیدش به اروپا در چین باقی ماند.

«وقتی انگشتم را بریدم احساس می‌کردم به من خیانت شده ‌است. تصور کنید کسی را برای مدت بیست سال می‌شناسید و ناگهان روزی متوجه شوید که او همیشه دروغ گفته است. این حس شبیه سقوط کلیسا است، دیگر نمی‌دانید چه چیزی را باور کنید، شما در آن لحظه کاملا احساس می‌کنید باید خودکشی کنید چون هرچیزی که قبل از آن باور داشته‌اید، حالا بی‌ارزش شده‌ است. زندگی بی‌ارزش شده‌است.»

ویژگی اصلی و رادیکال آثار شنگ، ایجاد پرسش و حساسیت در مورد اشباح ترسناک سرزمین چین است

شنگ سال ۱۹۹۸ به چین بازگشت، ویژگی اصلی و رادیکال آثار وی، همچون بسیاری از هنرمندان هم نسل او، ایجاد پرسش و حساسیت در مورد اشباح ترسناک سرزمین چین است که با تصمیم شنگ بار دیگر بر صفحه نقاشی متبلور شده‌اند و هرکدام مصداقی از مسائل روز هستند. شنگ کی سال ۲۰۱۰ مجددا به انگستان بازگشت و همچنان در این کشور زندگی می‌کند.
«خاطره‌ صدها میلیون چینی؛ هنر من حافظه من است. من تنها یک هنرمند نیستم؛ من تماشاگر و ثبت کننده تاریخ هستم. من از قلم نقاشی برای ثبت تاریخ چین در زمان حیاتم استفاده می‌کنم. این اتفاقات بسیار مهم هستند چرا که صدها میلیون شهروند چینی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، چرا که زندگی من را شکل داده‌اند. پس من با رنگ سرخ و سیاه به ثبت صادقانه‌ترین حالت اتفاقات ادامه می‌دهم.»
#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

یاسمن شاپوریمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن شاپوری

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.