دانلد جاد/تجربه عدم تداعی

432

تجربه عدم تداعی

«فضای واقعی سه بعدی است و این خصوصیت آن را از توهم و پندار نجات می‌دهد. چنین فضایی ذاتا بسیار قوی‌تر و ملموس‌تر از آن چیزی است که توسط رنگ و نقاشی روی سطح صاف بوم خلق می‌شود.»

دانلد جاد از برجسته‌ترین هنرمندهای قرن بیستم است که ایده‌ها و کارهای رادیکال وی همچنان هنر، معماری و طراحی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جاد به مجسمه‌های بزرگ و بدون تزیین معروف بود. بسیاری از او به عنوان یکی از چهره‌های مهم هنر مینیمالیست نام می‌برند. دانلد کلارنس جاد، سوم ژوئن ۱۹۲۸ در آمریکا متولد شد. از ژوئن ۱۹۴۶ تا نوامبر ۱۹۴۷، در ارتش آمریکا در کره خدمت کرد. پس از بازگشت به آمریکا، در رشته فلسفه و تاریخ هنر دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و نقاشی را در یکی از مدراس هنر نیویورک (Art Students League) آموخت.

او از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵ میلادی، به عنوان منتقد هنری کار می‌کرد و اغلب بیش از دوازده مطلب در ماه می‌نوشت و در طول زندگی خود، از اهمیت هنر و بیان هنری حمایت می‌کرد و بسیار درباره اهمیت زمین و دانش تجربی می‌نوشت. جاد تا اوایل دهه ۱۹۶۰ نقاش بود و زمانی که شروع به ساخت کارهای سه بعدی کرد، ایده‌ هنر را تغییر داد. او مانند همتایان خود، تونی اسمیت، دن فلاوین و رابرت موریس با دقت فضایی (محیطی) را که مجسمه‌اش در آن قرار می‌گرفت، مورد توجه قرار می‌داد. احجام او طبیعت خاص اشیا، فضا و رابطه آن‌ها با بیننده را موضوع قرار داده و به چالش می‌کشد.

«من هر آنچه را که قدرت فهم را به کار می‌اندازد یا یادآوری می‌کند، کنار می‌گذارم.»

تاکید جاد بر تجربه‌ فضا بود و همواره می‌کوشید رابطه و نسبت حجم و فضا و بیننده را واکاوی کند: «من هر آنچه را که قدرت فهم را به کار می‌اندازد یا یادآوری می‌کند، کنار می‌گذارم.» آثار او اشیا و در واقع احجامی هستند که هیچ مابه ‌ازایی در جهان خارج ندارند و بازتابنده هیچ‌چیز نیستند، هیچ حالتی از یک موقعیت انسانی را ایجاد نمی‌کنند، یادآور و نماد چیزی نیستند و تنها چگونگی تجربه‌ آن‌ها اهمیت دارد.
دانلد جاد دوازدهم فوریه ۱۹۹۴ در نیویورک درگذشت. او برای تقریبا چهار دهه در آمریکا، اروپا و آسیا کارهای خود را به نمایش گذاشت. کارهای او در مجموعه اغلب موزه‌های مهم دنیا، همچون موزه ویتنی آمریکا، تیت مدرن لندن و موزه هنر مدرن آمریکا قرار دارد و همچنان نیز در موزه‌ها و گالری‌های مطرح دنیا نمایش داده می‌شوند.
#بام پیکرسازی
نویسنده: فاطمه صفرپور
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

فاطمه صفرپورمشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه صفرپور

بام پیکرسازی نویسنده بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.