سدی در برابر خود

103


به بهانه نمایشگاه مجسمه‌های سعید شهلاپور، در گالری ایرانشهر


سعید شهلاپور هنرمندی‌ است که در طول فعالیت هنری‌ خود، با رویکرد خاص مبتنی بر تحولات فکری و سیاسی و اجتماعی در دوره‌های مختلف کاری و زندگی شخصی، دست به تولید اثر هنری زده است. حضورش در گروه دوم نقاشان و مجسمه‌سازان تالار قندریز و برگزاری اولین نمایشگاه انفرادیش در سال 1347 در تالار قندریز، تا حدودی روشنگر ذهنیت و نگرش اوست. او معتقد است که اثر هنری باید بازتابنده روح زمانه‌ هنرمند باشد و اگر چنین نباشد، صرفا تولیدی تزیینی است.
رفتار شهلاپور در نمایشگاه اخیرش، در گالری ایرانشهر، برگرفته از همین ذهنیت و در امتداد شیوه تثبیت‌شده او، در تکاپویی برای نمایش انعکاسی از زندگی سیاسی و اجتماعی خود است. ممارست و تلاش دایمی در تولید اثر و ارائه آن، ویژگی شخصیت هنری او بوده و هست. اثر، تنه محکم و سترگی از جنس چوب است، که در برخورد اول خود را همچون سدی در برابر مخاطب قرار می‌دهد که تو (مخاطب) بایستی و با نیم نگاهی رو به بالا، عظمتش را دریابی و خیره در جست‌وجوی کور‌سویی از نور آن سوی دیوار (مجسمه) باشی؛ اثر او در نظر اول دیوار است و در نظر دوم کور‌سوی امید. امید از آن جهت که جنس و ماده مجسمه چوب است، خشک نیست و روح دارد و مهمتر از همه منفعل نمانده و پر از برآمدگی و تورفتگی و بریدگی و خراش است؛ همچون خود هنرمند از پس سالیان.

مشخصه ریتم در مجسمه‌های چوبی


مشخصه ریتم در مجسمه‌های چوبی یا به تعبیر دیگری دیوارینه‌های شهلاپور، از کیفیات بصری در ارائه‌ای توتم‌وار و بیانی اکسپرسیو است؛ عنصری که تکرار را با بار معنایی منفی، تبدیل به وجه مثبت دیداری کرده و خود این تکرار حاصل همان بریدگی‌ها و خراش‌ها است.
عنصر مهم دیگر در این نمایشگاه حضور نور در مجاورت با مجسمه‌های شهلاپور است. تنه‌های ضخیم چوب با نظمی حساب‌شده و قاعده‌مند، با کمترین فواصل ممکن، عمود برزمین در قابی، باز از جنس چوب کنار هم ایستاده‌اند و نور از بالا بر آن‌ها می‌تابد. سایه‌های این مجسمه‌ها و نوری که از شیارها عبور کرده و بر زمین افتاده، حکم عنصری فرعی، اما مکمل را دارد. البته کمبود حضور منبع نوری بر روی زمین احساس می‌شود تا این بازی نور و سایه را در سقف نیز می‌دیدیم و بر هیبت مجسمه‌ها تاکید دو چندان می‌شد.

#بام_گردی

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.