محسن وزیری مقدم/از بازی و اتفاق تا تجربه زیباشناختی

261

از بازی و اتفاق تا تجربه زیباشناختی
درباره محسن وزیری مقدم

«من به‌طور اتفاقی نقاش شدم، حالا می‌توانم بگویم که باید سرنوشت این باشد.»

بی شک محسن وزیری مقدم یکی از مهمترین هنرمندان هنر نوگرای ایران است. او انسانی پرشور و تند بود که از هر بازی تجربه‌ای می‌ساخت و از آن تجربه در تولید آثارش بهره می‌برد. وزیری مقدم، هنرمندی تجربه‌گر بود که کار خود را با گرافیک و تصویرسازی کتاب و منظره‌پردازی در نقاشی آغاز کرد و به انتزاع خاص خود رسید. او که از نخستین دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود، بعدها به ایتالیا رفت و آثار تغییراتی کرد و به گفته خودش، به شیوه‌ای مابین نگارگری و تصویرسازی آکادمیک غربی نزدیک شد.

وزیری مقدم، پس از آشنایی با جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی، به تولید نقاشی‌های بسیار متفاتی پرداخت که در نهایت به شیوه شخصی او در مجموعه «هراس و پرواز» و «نقاشی‌های شنی» منجر شد. او همچنین، با استفاده از انتزاع هندسی، نقش‌برجسته‌های فلزی جالب توجهی ساخت که با فاصله گرفتن از اولین آثار فرمالیستی او، فضایی تازه را ایجاد و پیش روی بیننده قرار می‌داد. او از نخستین کسانی بود که در نقاشی مواد مختلف و نامتعارفی همچون شن و ماسه را به کار گرفت. محسن وزیری مقدم تجربیات اندکی در هنر زمینی و اجرا هم داشته است؛ از ایجاد فرم‌های انتزاعی بر شن ساحل تا اجرای نقاشی‌های شنی بزرگ. مجسمه‌های مفصلی و متحرک وی نیز در امتداد همان روحیه جست‌وجوگر شکل گرفتند. ترکیب‌های غریبی از فرم که مدام در حال تغییر و دگرگونی بوده و هستند.

نقاشی‌های شنی از یک شوخی دوستانه در ساحل شکل گرفته ، مجسمه‌های مفصلی نیز حاصل دقت و تامل در یک اتفاق بوده است


محسن وزیری مقدم هنرمندی بود که می‌توانست هر اتفاق بازیگوشانه را به تولید هنری و تجربه زیباشناختی تبدیل کند. اغلب این تغییر و تحولات در آثار و دوره‌های مختلف کاری وی، ناشی از تامل در اتفاقات بوده است؛ چنان‌که به گفته خودش، نقاشی‌های شنی از یک شوخی دوستانه در ساحل و تداعی خاک‌بازی‌های کودکی شکل گرفته است.

مجسمه‌های مفصلی نیز حاصل دقت و تامل در یک اتفاق بوده: «در حال سوراخ کردن قطعه‌ای چوب بودم تا بتوانم آن را اره کنم. مته از رویه گذشت و به سطح زیرین و میز کارم رسید و چوب رویی شروع به چرخیدن کرد. این جا بود که ناگهان ایده مجسمه‌های مفصلی در ذهنم جرقه زد؛ این که مجسمه‌ها می‌توانند حرکت کنند.»
محسن وزیری مقدم، پنجم مرداد ۱۳۰۳ در تهران متولد شد و پس از عمری دراز تولید، تالیف و آموزش هنر در شانزدهم شهریور ۱۳۹۷در رم درگذشت.
#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری
نویسنده: زروان روح‌بخشان
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for  زروان روح‌بخشان

بام نقاشی دبیر: یاسمن شاپوری نویسنده: زروان روح‌بخشان

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.