تونی کرگ/فرم‌های ارگانیک در فضا

124

فرم‌های ارگانیک در فضا

«از نقطه نظر یک پیکرساز، هر واژه‌ یا نت موسیقی در فضا، می‌تواند مجسمه‌ کوچکی در سفر به سوی گوش شما تلقی شود.»

سر آنتونی داگلاس کرگ، پیکرساز متولد ۱۹۴۹ در لیورپول انگلستان است. او در جوانی به عنوان دستیار در آزمایشگاه بیوشیمی کار می‌کرد. این امر بر درک او از اشکال و ساختارهای طبیعی و مصنوعی تاثیر بسزایی گذاشت. همچنین طی فعالیتش در «موسسهٔ پژوهشی تولید کائوچوی طبیعی» نخستین طرح‌ها و دیدگاه‌های وی از کائوچو و تودهٔ مواد ترکیبی شکل گرفتند. کرگ در سال ۱۹۷۳ وارد کالج سلطنتی هنر در لندن شد و در آن‌جا تا سال ۱۹۷۷ پیکرسازی و هنرهای تجسمی خواند.

هنگام تحصیل در لندن، ایده اصلی هنر ریشارد لونگروسن، همکلاسی‌ او، بر کارهای اولیه‌اش تاثیر گذاشت. او هم‌زمان الهامات خود از هنر بومی انگلیسی و هنر اجرا را در آثارش پیاده کرد و از سوی دیگر جذب یافتن مواد و فرم در کارش شد. او به اکتشاف شیوه‌های متفاوت کار با مواد نامتعارف همچون پلاستیک، فایبرگلس و غیره مشهور است. پس از آن کارهای روی سطح و مجسمه‌های ساخته شدهٔ وی از مواد حاضر-آمادهٔ و برهم انباشته، فشرده و شکل داده شده از نخاله‌های ساختمانی، پاره‌های مواد صنعتی، زباله یا اسباب و اثاث خانه به وجود آمدند.
مجسمه‌های کرگ مانند یک لحظه ایستاده از زمان هستند که در نتیجه‌ انتزاع‌های حرکات چرخشی به وجود آمده‌اند.

در آثار کرگ با وجود این که فرم‌ها، بسیار پیچیده شکل گرفته‌اند، مدام با سبک‌باری مطلق‌شان بیننده را به ادامه تماشا و کشف روابط فرمی اثر ترغیب می‌کنند

تونی کرگ از سال‌های ۱۹۸۰، به استفاده از تکنیک‌های سنتی طراحی و پیکره‌سازی از چوب و برنز می‌پردازد. اغلب مجسمه‌های وی در ابعاد بزرگ، با الهام از فرم‌های ارگانیک، اندام‌وار، گیاهی و هم‌چنین از فیگورهای انسانی شکل گرفته‌اند و با نوعی زیبایی‌شناسی و حس‌بخشی، مخاطب را به وجد می‌آورند. دگرگونی دائمی، یکی از شاخصه‌های اساسی در آثار تونی کرگ است. با وجود این که فرم‌ها، بسیار پیچیده و در هم گره خورده شکل گرفته‌اند، مدام با سبکباری مطلقشان بیننده را به ادامه تماشا و کشف روابط فرمی اثر ترغیب می‌کنند.

در آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ نمایشگاهی با عنوان «ریشه‌ها و سنگ‌ها» از آثار تونی کرگ در ساختمان موزهٔ هنرهای معاصر تهران برپا شد که طی آن یکی از مجسمه‌های تونی کرگ به این موزه اهدا شد. آثار او در موزه و گالری‌های مطرحی هم‌چون موزه هنر مدرن نیویورک، گالری تیت لندن و گالری ملی هنر واشنگتون دی‌سی نگهداری می‌شود. تونی کرگ در سال ۱۹۸۸ موفق به دریافت جایزه ترنر شد. این هنرمند در حال حاضر، در ووپرتال آلمان ساکن است.

#بام_پیکرسازی
نویسنده: فاطمه صفرپور
تصاویر:


برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

فاطمه صفرپورمشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه صفرپور

نویسنده بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.