روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

38

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

موزه در نگاه نخست، مکان نگهداری و نمایش آثار و دستاوردهای تاریخی، فرهنگی و هنری بشر و همچنین پدیده‌های طبیعی موثر بر زیست وو رفتار انسان در جغرافیاهای متفاوت در طول تاریخ است. علاوه بر این، یکی از مهمترین کارکردهای موزه‌های مختلف، مطالعه و پژوهش درباره موضوعات گوناگون مرتبط با آن موزه است. از این رو وجه آموزشی موزه نیز بسیار قابل توجه و تامل است. از سوی دیگر، موزه‌ها نقش اساسی در صنعت گردشگری ایفا می‌کنند و از این نظر، هم در رشد اقتصادی و هم در توسعه فرهنگ تاثیرگذارند.

وجود موزه‌های تخصصی علمی، تاریخی، فرهنگی و هنری برای رشد آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی لازم است. هر چند که برخی معتقدند که نظام کلی حاکم بر موزه‌های رسمی و دولتی در اغلب کشورها، محافظه‌کارانه است، اما در هر حال تاثیر این نهادهای فرهنگی و اجتماعی در زمینه‌های مختلف جامعه انکارناپذیر است. بسیاری از موزه‌ها، به ویژه موزه‌های خصوصی، با برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای متنوع آموزشی، جریان‌های موثر فرهنگی و هنری را رقم زده‌اند.

شعار امسال ایکوم برای روز جهانی موزه:
«آینده موزه‌ها؛ بازیابی و تصور دوباره»

با گسترش موزه‌های مختلف در دنیا، کمیته بین المللی موزه‌ها، “ایکوم ” (ICOM)، در راستای همکاری همه جانبه علمی و فرهنگی در سطح جهانی، در سال 1977 میلادی، روز هجدهم می برابر با بیست و هشتم اردیبهشت را روز جهانی موزه اعلام کرد. امسال ایکوم این شعار را برای روز جهانی موزه انتخاب کرده است:
«آینده موزه‌ها؛ بازیابی و تصور دوباره»
همچنین با توجه به شرایط ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا و تغییرات عمده پیش آمده در زندگی انسان، چهار محور اصلی برای بررسی و پژوهش پیشنهاد کرده‌است:
1- تحولات دیجیتال
2- بستگی‌های اجتماعی؛ پایداری جوامع
3- محیط زیست
4- شیوه‌های جدید کسب و کار
با امید به این‌که در آینده نزدیک شاهد رشد و توسعه موزه‌ها و فرهنگ باشیم، بدین وسیله روز جهانی موزه و میراث فرهنگی را به همه فعالان این حوزه تبریک می‌گوییم.
#بام_تاریخ
نویسنده: زروان روح‌بخشان
تصلویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for  زروان روح‌بخشان

سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.