آرامگاه خیام نیشابوری ؛ کریم طاهرزاده بهزاد

106
آرامگاه خیام نیشابوری

آرامگاه خیام نیشابوری


در هشتم تیر سال ۱۳۰۶ درخواست ارباب کیخسرو نماینده زرتشتیان در مجلس شورای ملی مطرح شد که بیست هزار تومان از بودجه مجلس صرف ساخت آرامگاه فردوسی شود. عبداله یاسایی نماینده سمنان و دامغان پیشنهاد داد که آرامگاه خیام نیز با همین مبلغ بازسازی شود و گفت:

«مقبره خیام خیلی بد نماست. کرارا بنده آنجا رفته‌ام و هر وقت رفتم حقیقتا متاثر شده‌ام و هر خارجی که به آنجا می‌آید و این منظره را می‌بیند متاثر می‌شود. با این که می‌دانید رباعیات و اشعار حکیم خیام در اروپا چقدر مورد تقدیر است و با این که ساختمان این مقبره چندان خرجی ندارد چرا ما باید در این کار بی‌اعتنایی کنیم. آن محل در یک جای با صفا و با نزهتی است و در نزدیکی نیشابور واقع است و در مجاورت همان دهی است که خیام در او سکنا داشته‌ است. حالا که خارجی‌ها می‌آیند و می‌خواهند این مقبره را تعمیر کنند، هیچ سزاوار نیست که خودمان این کار را نکنیم و باید دانست همان مفاخری را که حکیم ابوالقاسم فردوسی برای ما تهیه کرده همان مفاخر را هم حکیم خیام تهیه کرده‌ است».

با پیشنهاد یاسایی موافقت نشد و از او خواسته شد طرح جداگانه‌ای برای ساخت آرامگاه خیام بدهد(مذاکرات جلسه ۱۲۵ دوره ششم مجلس شورای ملی هشتم تیر سال ۱۳۰۶).

گوربنای ساده خیام تا سال ۱۳۱۳ برپا بود تا اینکه فراخواندگان مراسم گشایش آرامگاه فردوسی که به توس می‌رفتند، در میان راه از این آرامگاه نیز دیدن کردند. سپس پیشنهاد بازسازی این گوربنا، به‌ شکلی بهتر و شایسته‌تر مطرح شد؛ بنابراین، هم‌زمان با برپایی جشن هزاره فردوسی، انجمن آثار ملی آرامگاهی برای خیام ساخت.

برای مطالعه و دیدن آرشیو اسناد پژوهشی پشت‌بام به لینک زیر مراجعه کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.