فیلترهایی از جنس مینیمال

49

فیلترهایی از جنس مینیمال

یکی از پر سر و صداترین جنبش‌های هنری قرن بیستم، سبک مینیمالیسم یا همان هنر “کمینه گرایی” یا “ساده گرایی” است. سبکی که با شعار «کم [هم] زیاد است» (Less is More) پا به عرصه هنر جهان گذاشت و به سرعت پس از هنر نقاشی، پیکرسازی و معماری، عکاسی، ادبیات و طراحی صنعتی را تسخیر کرد و تاثیرات عمیقی نیز در گرافیک گذاشت. از خصوصیات این سبک این است که هنرمند فقط عناصر اصلیِ موضوع را حفظ کرده و باقی آن را حذف می‌کند تا با خلق اثری خالص و به دور از شلوغی و پیچیدگی، بیشترین توجه مخاطب را به خود جذب کند.

درحقیقت مینیمالیسم فقط یک سبک نیست، نوعی تفکر است، نوعی نگاه است؛ نوعی نگاه به تمام اجزای دنیا که توسط ذهن پر پیچ و خم هنرمند، در خدمت خلق یک ایده قرار می‌گیرد، خواه یک طراح گرافیک باشد، خواه یک معمار و یا شاعر. شاید بتوان گفت مینیمالیست‌ها ذهن‌های بسیار شلوغی دارند، پر از فیلترهای بسیار ریز و پی در پی که در ذهن آن‌ها کنار یکدیگر قرار گرفته تا هر فکر و ایده‌ای را از میان آن‌ها عبور دهند و به ناب‌ترین و خالص‌ترین صورت ممکن تبدیل کرده و در اختیار مخاطب قرار دهند.

در گرافیک، با توجه به وجود سه عنصر سفارش، سفارش دهنده و مصرف کننده، ایجاد یک اثر مینیمال، که مخاطب را مسحور کند کار بسیار دشواری است

برخلاف بعضی از رشته‌های هنری، مانند نقاشی که شاید اثرِ هنرمند به صورت اتفاقی شکل بگیرد و یا این‌که ذهنیت هنرمند، کاملا با دریافت بیننده و مخاطب آن اثر متفاوت باشد، در گرافیک، با توجه به وجود سه عنصر سفارش، سفارش دهنده و مصرف کننده، ایجاد یک اثر مینیمال، که مخاطب را مسحور کند و درعین حال، موضوع سفارش را نیز به راحتی و به درستی منتقل کند، کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است.

این به این معناست که صرفا گرایش‌ها، تمایلات و علاقه شخصی طراح برای تولید یک اثر مینیمال گرافیکی، به تنهایی کافی نیست. درواقع این نوعِ تفکر و نگاه او به دنیای پیرامون و مقوله مینیمال است که راهش را به این سبک از گرافیک باز کرده، او را موفق می‌کند و یا از گردونه مینیمالیسم بیرون می‌راند. امروزه و با توجه به فراگیری سبک مینیمال در گرافیکِ دنیا، قصد داریم در چند مطلب آینده، سَری به دنیای گرافیک مینیمال بزنیم و آن را در چند شاخه از گرافیک مانند پوستر، نشانه، گرافیک تجاری و غیره بررسی کنیم.

#بام_گرافیک
دبیر: اونیش امین الهی

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

اونیش امین الهی مشاهده نوشته ها

Avatar for اونیش امین الهی 

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.