هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

آقای عجیب و غریب/ به بهانه سالروز تولد سالوادور دالیتوسط : در:


آقای عجیب و غریب
به بهانه سالروز تولد سالوادور دالی


سالوادور دالی عاشق عکس بود؛ اگر کسی را دوربین به دست می‌دید، ژست می‌گرفت تا عکسش را بردارند. چنین است که امروزه بسیاری از عکس‌های دالی را می‌توان در کتاب‌ها، مجلات و وب‌سایت‌های مختلف یافت. از همان کودکی، حتی قبل از ظهور استعداد او در طراحی و نقاشی، مشخص بود که دالی باید در مرکز توجه باشد. عطش او برای شهرت از همان کودکی آشکار بود، صدها تصویر به یاد ماندنی از دالی در حالت‌های مختلف وجود دارد. در کنار حالات عجیب و ژست‌های غریب، سبیل تابیده دالی به نماد او تبدیل شده است.
دالی همیشه عجیب و غریب و فراتر از هنجارهای زمانه خود رفتار می‌کرد، و به همین دلیل مشهورترین عکاسان جهان به عکاسی از او علاقه داشتند. بسیاری از عکاسان در طول فعالیت هنری او با دالی کار می‌کردند. شاید پرکارترین آن‌ها فیلیپ هالسمن بود که در سال 1941 همکاری 37 ساله با دالی را برای تولید برخی از زنده‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین تصاویر این هنرمند آغاز کرد.
هالسمن می‌گوید: «برای من ، عکاسی می‌تواند جدی جدی یا سرگرم کننده و تفننی باشد. تلاش برای به دست آوردن حقیقت گریزناپذیر با دوربین، اغلب زحمت ناامیدکننده‌ای را به همراه دارد. تلاش برای ایجاد تصویری که وجود ندارد، مگر در تصورات، اغلب یک بازی جدی و جذاب است. من به خصوص وقتی که این بازی را با سالوادور دالی پیش می‌بردم، بسیار لذت می‌بردم. ما مثل دو همدست بودیم. هر وقت ایده غیرمعمولی داشتم، از او می‌خواستم قهرمان عکس من باشد.»
#بام_تاریخ
نویسنده: زروان روح‌بخشان
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

مجله آنلاینویژه

زروان روح‌بخشانAuthor posts

سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.