بیست و هفتم اپریل روز جهانی دیزاین

72

روزبین‌المللی دیزاین، فرصتی برای شناخت ارزش طراحی و ظرفیت‌های آن برای تغییر جهان

بیست و شش سال پیش، شورای جهانی دیزاین «آیکو- دی» (Ico-D) امروز، بیست و هفتم اپریل را روز جهانی دیزاین World Design Day نام نهاد و بر اساس یک تصمیم جدید، از امسال این روز را روز بین‌المللی دیزاین International Design Day یا IDD خواند تا به عقیده ایشان با این نگاهِ جدید، فرصتی برای شناخت ارزش طراحی و ظرفیت‌های آن برای تغییر جهان ایجاد شود.
این روز مقارن با هفتم اردیبهشت است که ما در ایران آن را به عنوان روز جهانی گرافیک می شناسیم و هر ساله علاوه بر برگزاری برنامه‌ها و نمایشگاه‌های متعدد توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در تهران، در بسیاری از شهرهای دیگر نیز طراحان گرافیک گرد هم آمده و این روز را جشن می‌گیرند.

نام‌گذاری این روز به مناسبت یادبود تاسیس شورای جهانی دیزاین «آیکو- دی» در بیست و هفتم اپریل 1963 است. این شورا هر سال برای همبستگی بیشتر طراحان، شعاری انتخاب می‌کند تا علاوه بر گرامیداشت سالروز تاسیس آیکو- دی، طراحان در سراسر جهان با گردهمایی‌ها و برنامه‌های مختلف و البته همگی با یک مضمون مشخص، مردمان کشور خود را بیشتر و بیشتر با مقوله «دیزاین» آشنا کنند.
شعار امسال شورای جهانی دیزاین این است: «طراحی برای همه» (Design for Each and All) یا طراحی برای تک تک همگان.

«همه مردم سزاوار زندگی در دنیایی با طراحی خوب هستند.»

هدف IDD به چالش کشیدن طراحان برای تاملی عمیق بر رفاه مردم در محیط‌های مختلف زندگی و یافتن راهکارهای ابتکاری برای نیازهای محلی ایشان است که در نهایت توسط عنصر دیزاین – به عنوان وسیله‌ای برای احترام به تفاوت‌ها، تنوع‌ها و عبور از مرزها – به بهبود کیفیت زندگی منجر گردد.
در بخشی از بیانیه امسال آمده: «همه مردم سزاوار زندگی در دنیایی با طراحی خوب هستند.» همچنین در جایی دیگر خطاب به طراحان گرافیک در سراسر دنیا می‌پرسد: «چگونه دیزاین باعث رشد و شکوفایی زندگی افراد می‌شود؟ چگونه طراحی می‌تواند جهانی بهتر و منصفانه‌تر بسازد؟»

به جرات می‌توان گفت مضمون امسال آیکو- دی، نه تنها نسخه درمان معضل دیزاین در کشور ما، بلکه آرمانشهر طراحان گرافیک ایران است. کمبودهای فرهنگی در جامعه، عدم شناخت صحیح عموم مردم از دیزاین و رشته گرافیک و در الویت نبودن مقوله دیزاین برای دولت و مدیران شهری از مشکلات گریبانگیر طراحان ایرانی، از سال‌های دور بوده و هست که در نتیجه باعث ایجاد فاصله هرچه بیشتر طراحان، با بدنه جامعه و کمبود فرهنگ دیزاین در زندگی روزمره مردم شده است.

گروه گرافیک پشت بام این روز را به همه طراحان ایرانی شادباش می‌گوید.
#بام_گرافیک
دبیر: اونیش امین الهی
عکس‌ها از گردهمایی‌های انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در سال‌های گذشته انتخاب شده‌اند.

برای ورود به صفحه پینترستِ پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

اونیش امین الهیمشاهده نوشته ها

Avatar for  اونیش امین الهی

اونیش امین الهی دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.