یین شین، ونوس چینی

65

ونوس چینی

یین شین (Yin Xin) سال ۱۹۵۹ میلادی، در شین شیانگ چین متولد شد. در زمان انقلاب فرهنگی مائو، یین هفت ساله بود و نقاشی را از نسخه‌برداری یا کپی کردن پوسترهای تبلیغاتی آموخت . دوران آشوب و سرکوب حکومت مائو تاثیر زیادی بر او داشت. یین شین به دانشگاه هنرهای زیبای سین کیانگ رفت و پس از فارغ التحصیلی، دو سال در آن‌جا تدریس کرد. بعدها پس از اتمام تحصیل در انستیتوی هنر سلطنتی ملبورن، در آکادمی هنرهای زیبا شیان در رشته چاپ به تحصیل پرداخت. سپس در سال 1991، از استرالیا به اروپا رفت و کار حرفه‌ای خود به عنوان نقاش را با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در فرانسه، انگلیس، تایوان، هنگ کنگ، ژاپن و آمریکا پی گرفت.

«تابلوی مریم مقدس احساس مرا لمس کرد. این اثر فراتر از دین و فرهنگ بود. می‌خواستم بدانم چه چیزی ورای این اثر است. می‌خواستم روح هنرمند را پیدا کنم.»

در آغاز که یین شین به نقاشی طبیعت بی‌جان مشغول بود، بسیاری از هم‌دوره‌ای‌های وی فارغ‌التحصیل و جذب سیستم تبلیغات گرافیکی در جهت پروپاگاندای حکومت ‌شدند، وی راه خود را در مسیر هنر اکسپرسیونیستی پیش گرفت. او که به هنر و فرهنگ کشورش علاقه داشت، با توجه به سابقه نسخه‌برداری از آثار دیگران، از طریق چینی‌سازی (Chinesfying) نقاشی‌های کلاسیک اروپایی و تکنیک نقاشی آن‌‌ها، بیان شخصی خود را پیدا کرد.
او مهم‌ترین تجربه‌ خود در مواجهه با نقاشی را، به هنگام مشاهده تابلوی مریم مقدس اثر ژرژ دلاتور در موزه لوو، این‌طور بیان می‌کند: «تابلوی مریم مقدس احساس مرا لمس کرد. این اثر فراتر از دین و فرهنگ بود. می‌خواستم بدانم چه چیزی ورای این اثر است. می‌خواستم روح هنرمند را پیدا کنم.»

یین شین با از آن خود سازی آثار مشهور تاریخ هنر، به نوعی نسخه چینی هنر اروپایی را ارائه می‌کند

به‌طور کلی یین به دلیل استفاده از تکنیک‌ رنگ روغن غربی در راستای بازآفرینی و خلق نوستالژی شرقی، به ویژه در دوران استعمار اروپا، مشهور است. برای مثال مجموعه «روزی روزگاری در چین» مقایسه‌ای است میان جامعه‌ چین و اروپای پیش از جنگ جهانی اول، و به‌طور خاص دنبال کردن و بازآفرینی ردپای نقاشی‌ دیواری‌های قرن هفدهم و آثار ژرژ دلاتور است.
مجموعه «از پی استادان» (After Masters) یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های شین است که شامل بازآفرینی شاهکارهای هنر کلاسیک غرب با صورت‌ها و فرم‌های چینی است؛ مثالی از تاثیر زمینه‌های فرهنگی در مشاهده یک اثر هنری و همچنین استفاده از رسانه نقاشی برای نشان دادن علاقه و دیدگاه‌‌ها هنرمند نسبت به مردم چین. یین شین با اقتباس و در واقع از آن خود سازی آثار مشهور تاریخ هنر، به نوعی نسخه چینی هنر اروپایی و در واقع غربی را ارائه می‌کند.
#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری
تصاویر:

برای ورود به صفحه پینترستِ پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

یاسمن شاپوریمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن شاپوری

دبیر بام نقاشی و دبیر تحریریه مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.