یادداشت سردبیر مجله آنلاین پشت‌بام

63


درخت اندر بهاران بر فشاند
زمستان لاجرم بی برگ ماند

نخستین روز دومین ماه بهار که کوچه و خیابان‌های شیراز غرق بوی بهارنارنج می‌شود، مقارن است با روز ادیب بزرگ این شهر، سعدی. اول اردیبهشت را روز تولد ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف، متخلص به سعدی دانسته‌اند و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، به سال 1389، نخستین روز اردیبهشت را روز سعدی نام نهاده‌اند که از سوی بسیاری از نهادهای فرهنگی بین المللی نیز تایید شد.

اغلب همراهان پشت‌بام می‌دانند که فعالیت اهالی این مجموعه به دو بخش فصلنامه کاغذی و مجله آنلاین تقسیم شده است؛ فصلنامه پشت‌بام به سردبیری فرشید پارسی‌کیا با همکاری پژوهشگران و نویسندگان متعدد و با هدف بررسی و تحلیل رویدادهای تاریخ هنر ایران در قرن گذشته، به صورت موضوع‌محور و تاریخی پیش می‌رود. مجله آنلاین پشت‌بام با همکاری و همراهی دبیران و نویسندگان، به صورت روزانه مطالب متنوعی در شاخه‌های مختلف هنرهای دیداری، در صفحه اینستاگرام و وب‌سایت پشت‌بام ارائه می‌کند. همچنین گروه پژوهش پشت‌بام برخی اسناد و مطالب تاریخ هنر ایران و همچنین اخبار هنری روز را در وب‌سایت منتشر می‌کنند.
از زمستان 1397، که نشریه پشت‌بام کار خود را آغاز کرد، تا امروز که خانواده پشت‌بام بسیار بزرگتر شده، دوستان و همکاران بسیاری در کنار ما بوده و در زمینه‌های مختلف ما را یاری داده‌اند. در این میان دبیران و نویسندگانی آمدند و کار کردند و با زحمت بسیار مطالب متنوعی را فراهم آوردند و بنا به دلایل بسیار امکان ادامه همکاری با ما را نداشتند و دیگر دوستانی با ما همراه شدند و مسیر ایشان را ادامه دادند. بسیاری از مخاطبان پشت‌بام نیز ما را یاری کرده و با پیگیری برخی مطالب و همراهی بسیار، موجب دلگرمی ما شدند. روز سعدی را بهانه‌ای یافتم تا به یکی از گفته‌های او عمل کنم و قدردان زحمات و همراهی همکاران و مخاطبان باشم، خاصه در این روزگار تلخ‌تر از زهر که گویی کائنات هر لحظه بر آن است که هوار شود بر سر ما.
امیدوارم که با همراهی و همدلی همه عزیزان بتوانیم همچنان در مسیر کار خود گام برداشته و اندک خدمتی به هنر و فرهنگ خود کنیم. نیز هرگز حق گزاردن را فراموش نکنیم، مبادا که ناسپاس باشیم، که سعدی گفته است: «اَجَلّ کائنات از روی ظاهر آدمی است و اَذلّ موجودات سگ و به اتّفاقِ خردمندان سگِ حق‌شناس به از آدمی ناسپاس»

لازم به ذکر است که بنده شخصا دوستدار سگ‌ها و گربه‌ها هستم.

سپاس بسیار
زروان روح‌بخشان
سردبیر مجله آنلاین پشت‌بام

تصویر اول: مجسمه سعدی، اثر ابوالحسن صدیقی، سنگ مرمر، ارتفاع سه متر و ده سانتیمتر، 1330 – 1331، شیراز
تصویر دوم: نگاره سعدی در گلستان، از یک نسخه خطی گورکانی گلستان، حدود ۱۶۴۵ میلادی / 1024 خورشیدی / 1055 قمری

برای ورود به صفحه پینترستِ پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for زروان روح‌بخشان

سردبیر مجله آنلاین پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.